דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

מחזקים את החוסן - אגודת ניצן בסיוע לילדים שפונו מבתיהם

מאז תחילת שנת הלימודים הנוכחית, העניקה אגודת ניצן סיוע ליותר מ-1300 ילדים ובני נוער שנעקרו מבתיהם בעקבות המלחמה: כ-600 תלמידים קיבלו סיוע לימודי באמצעות שיעורי הוראה מותאמת והקניית אסטרטגיות למידה, כ-450 תלמידים רכשו כלים בסדנאות לפיתוח כישורים חברתיים, וכ-250 תלמידים השתתפו בסדנאות לטיפול רגשי קבוצתי. היקף הסיוע בכל המסגרות ממשיך לגדול בהתאם לצרכים העולים מהשטח, במטרה להעניק מענה מקיף ומותאם לילדים המתמודדים עם המציאות המורכבת.

מאז אירועי שבעה באוקטובר והטראומה הלאומית שחווינו, אנו ממשיכים להתמודד עם השלכותיה של תקופה מאתגרת זו. המציאות המורכבת משפיעה במיוחד על ילדים ובני נוער, המתמודדים עם שינויים בשגרת חייהם ועם תחושות של חוסר ודאות וחשש. אתגרים אלה מועצמים אצל ילדים עם הפרעת קשב, אשר מתקשים במיוחד להתמודד עם שינויים בשגרה ועם חוסר יציבות. מצב זה עלול להגביר את הסימפטומים עמם הם מתמודדים בשגרה, ובמקרים מסוימים אף לגרום להופעת סימפטומים נוספים בהיבטים הרגשיים, הקוגניטיביים וההתנהגותיים.

לנוכח המציאות המורכבת נרתמה אגודת ניצן, מיד עם פרוץ המלחמה ועד היום, לסייע לילדים שפונו מבתיהם, מרביתם מקריית שמונה והיתר מהישובים: שלומי, שתולה, אדמית, כפר בלום, לימן, קיבוץ איילון, קיבוץ דן, נירים וכיסופים.
חלקם לומדים בבתי הספר שהוקמו במיוחד עבורם בערים: טבריה, תל אביב ואילת, והאחרים שולבו בבתי הספר בערים: הרצליה, נתניה, תל אביב, טבריה, עכו, עומר, באר שבע ומשגב.
בנוסף אנו פועלים לטובת ילדי אופקים ואשקלון שהתקשו להתפנות ללמידה ונזקקו לתמיכה לימודית ורגשית.
הסיוע שלנו מתמקד בשלושה מישורים מרכזיים: לימודי, חברתי ורגשי, תוך התאמת המענים הייחודיים לצרכים המשתנים של התקופה.

מערך הסיוע הלימודי
צוות המורות המקצועי של אגודת ניצן מעניק מענה ממוקד לילדים הנזקקים לשיעורי הוראה מותאמת ולהקניית אסטרטגיות למידה. הלמידה מתקיימת בקבוצות קטנות המחולקות לפי שכבות גיל, כאשר בתחילת התהליך נערך מיפוי מעמיק של החוזקות והאתגרים של כל תלמיד בתחומי הקריאה, הכתיבה והחשבון. שיטת ההוראה הייחודית שלנו משלבת למידה חווייתית ואינטראקטיבית, הכוללת משחקי למידה ופעילויות יצירה המותאמים לתחומי העניין האישיים של כל ילד וילדה.

לימודי

סדנאות לפיתוח כישורים חברתיים
הסדנאות מספקות מרחב בטוח ותומך עבור הילדים, בו יוכלו לשתף ברגשות ובחששות המציפים אותם, תוך הקניית כלים ומיומנויות להתמודדות עם אתגרים חברתיים. הסדנאות מאפשרות להם לעבד את רגשותיהם ובכך יוצרות שפה ומקנות כלים ומיומנויות להקלת העומס הרגשי.
הסדנאות מועברות בבתי ספר בקבוצות קטנות, במסגרת 12 מפגשים ומלוות בממשק דיגיטלי.

חברתי

סדנאות לטיפול רגשי קבוצתי
כמענה לאתגרים הרגשיים המורכבים, מפעילה ניצן סדנאות לטיפול רגשי קבוצתי בבתי הספר. התכנית, המועברת על ידי מטפלים מקצועיים, כוללת 12 מפגשים שבועיים בקבוצות קטנות. מטרתה לסייע לילדים המתמודדים עם חרדה, חוסר ביטחון, דימוי עצמי נמוך ואי-ודאות.
התכנית מבוססת על מחקרים המוכיחים את יעילות הטיפול הקבוצתי בחיזוק החוסן הרגשי ושיקום תחושת הביטחון.

פעילות כלבים

משתפת מיכל גדרון, מנחה בקבוצות הרגשיות והחברתיות והחברתיות
"כשפגשתי אותם לראשונה לפני שנה, הלב שלי התכווץ מכאב. זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי ילדים עם עיניים כבויות, ילדים עצובים, אבודים, לא מחייכים.
אני פוגשת אותם גם השנה, במסגרת הנחייתי בקבוצות הרגשיות והחברתיות של אגודת ניצן.
הם עדיין מפונים, אבל משהו השנה השתנה. הם עדיין גרים בדירות שכורות ובמלונות, יש ילדים שעברו בשנה הזאת כבר יותר מעשר פעמים דירות, עשר פעמים של התחלות חדשות. הם עדיין בתוך מציאות לא הגיונית, לא נתפסת, הזויה.

חזרתי לפגוש אותם מיד כשהפסקת האש הוכרזה. מצד אחד התרגשתי ושמחתי, מצד שני חששתי, המציאות מאז הפעם האחרונה שפגשתי אותם נהייתה יותר מורכבת וקשה. הם מפחדים מאד, הם דרוכים, הם קופצים מכל רעש, הם מתגעגעים לבית, למשפחה, לארוחות משפחתיות בשישי, לאוכל ביתי, לחוגים, לחדר שלהם, לפרטיות, לחברים, למשחקים, לבעלי החיים, לחיים שהיו להם עד הרגע שדפקו על דלת ביתם חיילים ואמרו להם לארוז ולעזוב, ומאותו רגע הם בסטטוס מפונים.

ובאותה נשימה הם מספרים על חוויות מבית המלון, מחדר האוכל, מהבריכה, מהמשחקים בלובי, מהמסיבות במועדון.
הם עושים תחרות מי עבר יותר בתים, מי מכיר בארץ יותר אזורים, מי הכיר יותר חברים.
אמרתי להם תודה שהם זוכרים ומזכירים שגם כשהמציאות לא הגיונית ויש רגעים קשים שגם שהם כועסים, מפחדים, עצובים, מתגעגעים, מרגישים בודדים, הם זוכרים לראות את הדברים היפים, הם שומרים על לב פתוח, על שובבות, על אנושיות ועל שמחת חיים.

האמת שהם מעוררים השראה, גם המנהלים, היועצות, המורות והמורים שרובם בעצמם מפונים.
אני חושבת שמשהו השתנה בתפיסת המציאות, בפרופורציות, בסדרי העדיפות. יש ימים שנדמה לי שהגעתי לבית משוגעים, שכולם "איבדו את זה" וירדו מהפסים ויחד עם זאת, אני מזהה חיים. משהו יותר מחובר, גמיש, אנושי, רגיש.
לא פעם אני רואה ילדים יושבים לבד, עצובים וילדים (שלא מכירים אותם) מרגישים אותם, ניגשים, מניחים יד, פשוט מתיישבים בלי מילים ליד.

במסגרת תכנית "בי פרנדלי" של אגודת ניצן, ילדים מספרים על חוויות פוגעניות שחוו בבתי הספר הקודמים (הצקות, חרמות, אלימות, פוגענות, בריונות) ועל כך שמשהו במצב החדש שינה את תפיסת המציאות ונתן הזדמנות.
פתאום כשאני שואלת ילדים מפונים מה זה בעיניהם ילדים "מקובלים", הם עונים שילדים מקובלים הם כאלה שאכפת להם מאחרים, מתחשבים, מובילים, רוצים שיהיה טוב, במילים אחרות מנהיגים חיוביים.
אני מברכת על ההזדמנות ומודה לאגודת ניצן, על הזכות לעשות את המעט, לתת חיבוק, יד מלטפת, שתיקה עוטפת, מבט”.

פעילות מבורכת זו התאפשרה הודות לתמיכתם הנדיבה של פדרציות, קרנות וארגונים עסקיים ישראליים, אשר נרתמו במהירות וביעילות למען חיזוק החוסן של ילדי ישראל בתקופה מאתגרת זו.
זו הזדמנות עבורנו להודות להם מקרב לב על תמיכתם הנדיבה.
אגודת ניצן ממשיכה לפעול ללא לאות במתן מענה מקצועי, תומך ומותאם לילדים המתמודדים עם אתגרי התקופה, מתוך אמונה עמוקה ביכולתם להתחזק ולצמוח גם בתוך המציאות המורכבת.

 לוגואים