דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

הבוקר בא, לעבודה!

 

כיצד מחזקים צעירים בהתמודדותם עם הפרעות קשב ולקויות למידה ומחזירים אותם למעגל העבודה? "עתיד בטוח לצעירים", פרויקט מיוחד

מאת: רמי גרטלר, ראש תחום אבחון ושירותי מבוגרים ועדי סגל-טקסיאק, בעלת MA בלקויות למידה מטעם אונ' חיפה.


"אני פשוט עייפה מלהיות אני", ד' מתיישבת בכבדות על הכסא, באיחור של כחצי שעה ומתחילה לספר כיצד לא שמה לב לשעון, העבירה זמן יקר בחיפוש אחר מפתחות הבית, האוטובוס איחר.. היא פנתה לאגודת ניצן לאחר ששוב פוטרה מעבודתה ואז הבינה שאי אפשר עוד, שמשהו חייב להשתנות ושהיא צריכה עזרה כדי לחולל את השינוי. "אני רוצה למצוא עבודה שמתאימה לי, להיות במקום בו ארגיש מוערכת. שלא אפחד שעוד מעט יעלו עלי, שעוד מעט ידעו שבעצם אני לא מוצלחת כמו שאני נראית במבט ראשון". ד' אכן בחורה מוצלחת, אך בנוסף להיותה אינטיליגנטית וברוכת כשרונות, היא גם מתמודדת עם הפרעת קשב וריכוז, אשר אובחנה רק בשנים האחרונות.

תמונת מצב
לפי הערכות בישראל, שכיחות הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים עומדת על כ-5%, ובמעל ל-50% מהמקרים ההפרעה נמשכת גם בבגרות. לפי הערכות ארגון הבריאות העולמי WHO)), המבוססות על בחינת האוכלוסיה ב-10 מדינות, 3.5% מהאוכלוסיה העובדת עומדת בקריטריונים להפרעת קשב.

עולם התעסוקה התחרותי והדינמי מזמן לכולנו לבטים ואתגרים רבים, במיוחד לצעירים בשנות ה-30-20 לחייהם. עבור צעירים עם הפרעת קשב וריכוז, ההתמודדות עם אתגרים אלו מורכבת יותר. לעיתים קרובות הם מתחילים במשימה ולא משלימים אותה, עוברים מדבר לדבר, מוסחים בקלות ומתקשים להתמקד ולהתרכז לאורך זמן. לוקח להם זמן רב לגייס את עצמם לבצע את הנדרש מהם, ונראה שהם דוחים הכל לרגע האחרון (סיפוקים, לעומת זאת, קשה להם מאד לדחות). הם מתקשים לתעדף משימות, ועלולים להשקיע הרבה אנרגיה במטרות פחות חשובות או במידע לא רלבנטי. הם מתקשים להעריך את משך הזמן הנדרש למילוי המשימה, ולעיתים קרובות אינם עומדים בהתחייבויותיהם. הם מתפרצים לדברי אחרים, נראים חסרי סבלנות בפגישות שמתארכות ומפספסים את הנאמר בהן בגלל התנתקויות. שולחים מיילים ושוכחים לצרף את הקובץ, או סוגרים אותו בפזיזות בטרם נשמר. מאחרים לעתים קרובות, שוכחים פגישות שנקבעו ומאבדים דברים הנחוצים לעבודתם. עבודתם רצופה תקלות, שגוזלות מהם זמן ואנרגיות רבות ומפחיתות מהפרודוקטיביות שלהם, עד שבמקרים רבים הם נותרים מותשים מהניסון לעמוד בציפיות, בעוד לצד השני כבר נמאס מהתירוצים.
"היא לא מממשת את הפוטנציאל שלה.." חוזרת ד' על המשפט השחוק בחיוך של השלמה, ומתארת חוויה מתמדת של חוסר אונים, תסכול והסתרה המלווים אותה מילדות. "תמיד חשבתי שזה האופי שלי ואין מה לעשות." סיפורה של ד' הוא סיפורם של צעירים רבים הפונים לאגודת ניצן. ההכרה בהפרעת קשב וריכוז החלה לחלחל לתודעה הציבורית רק ב-20 השנים האחרונות, ולכן צעירים רבים לא קבלו טיפול לקשייהם, ולעיתים קרובות אף לא אובחנו לאורך השנים. סביבתם, ובעקבות כך גם הם עצמם, ייחסו בטעות את הקשיים ליכולת פחותה ולתכונות אופי כמו עצלנות, זלזול וחוסר מוטיבציה.

והרי החדשות ועיקרן תחילה
אין ספק כי להפרעת קשב פנים רבות, והיא מתבטאת באופנים שונים ובעוצמות שונות אצל אנשים שונים. יחד עם זאת, ללא אסטרטגיות התמודדות יעילות, היא כמעט תמיד גובה מחיר יקר. מחקרים מעלים כי אנשים עם הפרעת קשב מתקשים יותר להשתלב בשוק העבודה, מקודמים פחות ושכרם נמוך ב-33%.

מציאות והבנה אלו, העלו את הצורך להתמודד עם הקשיים באמצעות פיתוח פרוייקט לצעירים עם הפרעות קשב ו/או לקויות למידה. התכנית הוקמה כדי לעזור לצעירים אלה להשתלב בעולם העבודה, תחת הכותרת "עתיד בטוח לצעירים". המשתתפים בה מדווחים שהתכנית עזרה להם לראות את קשייהם באור אחר, ובזכות זאת - להתמודד אחרת עם הקשיים שעצרו אותם.

התכנית העבירה למשתתפים מספר מסרים חשובים, שהועברו באמצעות הדרך שבה נבנית התכנית. זוהי תרומה ראשונה מסוגה לצעירים עם ADHD, המתמודדת עם חזרתם למעגל העבודה.

  • פיתוח אמון באנשים - "אני לא לבד, יש עוד אנשים כמוני". התכנית הקנתה למשתתפים חוויה מתקנת בעבודתם עם אנשי מקצוע ועם קבוצת השווים. התכנית כללה ליווי צמוד של אנשי מקצוע שעובדים איתם וסביבם במהלך התכנית כולה. כל הצוות היה מעורב בכל האלמנטים של התכנית. כל אנשי המקצוע שליוו את התכנית לקחו חלק בכל שלביה. את המשתתפים ליוותה עו"ס שתמכה וטפלה בחלקים האישיים של המשתתפים. הגישה לעו"ס היתה ע"פ דרישתם וצרכיהם של המשתתפים ולפי המלצת שאר חברי הצוות שפגשו את המשתתפים במהלך התכנית. רכזת תעסוקה שהינה מרפאה בעיסוק העובדת בחברת "אשנב" ואשר מתמחה בעבודה עם אנשים בעלי צרכים מיוחדים, פגשה אותם בפגישות שבועיות אישיות במשך 4 חודשים. מנהל התכנית ורכזת התכנית הרצו בסמינר התכנית באופן סדיר. למשתתפים ניתנה גישה ישירה ולא מוגבלת לכל אנשי המקצוע עמם באו במגע. בנוסף, הם הרבו בדיונים ובשיחות בקבוצה ומחוצה לה, ואף רקמו קשרים חברתיים.


  • חוויה מתקנת במפגש עם ארגונים ממוסדים - לאנשים עם קשיי קשב ולקויות למידה נסיון מר עם ארגונים. בבית הספר דרשו מהם דרישות שהיו קשות להם לביצוע, וגם הממסד התעסוקתי מציב בפניהם רף גבוה. גם הצבא לא תמיד היה לצידם. כאן, בסמינר של 4 שבועות הם קבלו חוויה אחרת. קולם נשמע, הם יכלו להתלונן כשהנהלים לא מצאו חן בעיניהם. רבים מהם חוו בפעם הראשונה שאכן יש עם מי לדבר ואפשר להשפיע.


  • "יש שם ומאפיינים לקשיי, זה לא שאני לא בסדר" - הבנת המאפיינם של לקות למידה והפרעת קשב, נתנה למשתתפים דרך אחרת לראות ולהבין את אופן התנהלותם בעולם. בתכנית הם למדו להבין שיש הסבר לקשייהם, יש מאפיינים ידועים וישנם עוד אנשים שיש להם מאפיינים אלו.


  • תובנה למאפיינים הייחודיים להם, לדרך החשיבה ולאופן התנהלותם בחיים - התכנית עזרה להם להבין ולהפנים את דרך החשיבה השונה שלהם, ולראות בכך יתרון ופתח לדבר שונה וחדש, שאינו בהכרח מקור לצרות ותסכולים, אלא גם לחשיבה מחוץ לקופסא ולעשיית דברים בדרך לא שגרתית.


"תכנית עתיד בטוח לצעירים" עזרה למשתתפים להבין דברים משמעותיים, ששינו את תפיסתם ופתחו בפניהם צוהר לדרך חדשה, שעזרה להם בראש ובראשונה במציאת ושימור עבודה ראויה, וחזקה את בטחונם העצמי, קשריהם החברתיים ואמונם בזולת.