דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

אמנות השרבוט בגיל הרך / סוזן גל ורמי גרטלר

עובד מתוך אתר האינטרנט LDA - Learning Disabilities Association of America על ידי סוזן גל ורמי גרטלר

 

התחלות
זמן רב בטרם אנו זוכים לראות את ילדינו כותבים או קוראים, עלינו לספק להם גירויים ורקע המעודדים מוטיבציה לכתיבה וקריאה. חשוב לשים דגש על צעדים ראשוניים לתחילת הכתיבה במיוחד למילים אשר כתיבתן מהווה ביטוי בשימוש יומיומי. דו-שיח עם הילד, המבוסס על דברים חזותיים ואותנטיים, אותם הוא חווה ורואה במהלך פעילות יומיומית ובנסיעות למקומות אחרים מסביבתו הטבעית, מהווה בסיס ראשוני לגירוי סקרנות ראשונית.

כאשר אנו מדברים על אוריינות מוקדמת, זהו היגד מדויק יותר למושג כתיבה מוקדמת.  תשובות לשאלות למה ומדוע, שיחה על מה שאנו רואים בנסיעה למקומות שונים, דיאלוג וסיפורת הינם מעט מהדרכים לשתף את ילדינו בשיחות אותנטיות. מסיבות אלו, נראה שהחוויות מקריאה מוקדמת הולכות בד בבד עם אלו המעודדות כתיבה מוקדמת.

המושג "כתיבה מוקדמת" אינו מתייחס להפקת אותיות ה-א'-ב' הלכה למעשה, השלב המעשי של הכתיבה בא בשלב מאוחר יותר. אחד הקישורים החשובים המגיעים עד כתיבה מוקדמת הוא המודעות לכך שמה שאנו מדברים - הן מילים, ואת המילים האלו ניתן לרשום. כלומר, אותה תובנה שצומחת כאשר הילד מבין שהכתיבה היא בעצם דיבור כתוב.

 

פיתוח מודעות לכתיבה
על מבוגרים לנצל הזדמנויות רבות כדי להדגים את כל הפעמים בהן עלינו לכתוב: רשימות קניות, מכתבים, הודעות, דוחות. רצוי שיהיה לנו מקום בביתנו שיעודד את ילדינו להשתמש בציוד כתיבה. אם אפשר,להחזיק כן ציור שיכול לשמש, הן לכתיבה והן לציור. בכתיבה מוקדמת, ייתכן שבני 3 ו- 4 לא יתמידו לאורך זמן, שכן הפעילות תואמת את טווח הקשב שלהם.

בהתחלה, נראה שורות על גבי שורות של "קשקושים" שונים. אז, הם שמים לב לכתיבה מוחשית. אם הסיפור הוא על חתול קטן, הקשקוש יהיה קטן. אם החתול גדול, אותו קשקוש יהיה גדול יותר. מאוחר יותר, כשילדים מתחילים לחרוז ולשמוע הברות במילים, תראו אסטרטגיות של חלוקה להברות. לפי אסטרטגיה זו, יש מספר סימנים או קשקושים כמספר ההברות במילה. בשלב זה, עדיין אין קשר בין הסימנים וצלילי ההברות.

בכיתות טרום בית ספריות, כשילדים מוחאים כף לפי קצב השם או המשפט, האסטרטגיה ההברתית מחוזקת. לאחר מכן, כשילדים רואים את שמותיהם בכתב, ומתחילים לבקש מכם לכתוב להם מילים, הם מתחילים "לאהוב" אותיות מסוימות. ייתכן ויכתבו שורות רבות של אותה אות. חשוב לעודד את הסקרנות שלהם ע"י האזנה לצליל של אותה אות. נעזור להם בקישור צליל לאות כמתבקש בשפה פונטית.

 

כתיב מוקדם
התחלת הכתיב מתבטאת כאשר ילדים מתחילים לזהות את הצליל הפותח של כל מילה. בשלב זה, רוב הילדים יתקדמו בשלבים דומים, באמצעות כתיב שהם ממציאים. כמובן שהמטרה הסופית היא כתיב תקין. מרי קליי בספרה "What Did I Write" מציינת כי "הדחף היצירתי של הילד לרשום את רעיונותיו, נחשב על ידי מורים כדבר החשובביותר שיש לטפח בשפה הכתובה". בספרה היא מציעה פעילויות מתאימות כגון הוספת כתובית ע"י הורה או מורה לציור של הילד, מעבר על כתב מחובר של מבוגר, העתקת כתוביות, כתיבה והעתקת מילים . התוצאה היא שהילדים מתחילים לזכור התחלות של מילים תוך כדי שימוש בכתיב שהם המציאו. קריאה או סיפור סיפורים מועילים בכך שהם מחזקים  את ההבנה של רצף סדר האירועים בסיפור. הילדים מתחילים ללמד את מרכיבי הסיפור - דמויות, מרחב, נושא מרכזי או בעיה וסיום. כך שהם מתחילים להבין שלסיפורים יש התחלה, אמצע וסוף באמצעות למידה  חווייתית. על ילדים לראות מבוגרים כותבים. זהו מודל לחיקוי עבורם הם זקוקים לספרים בסביבתם ולהקראת סיפורים באופן קבוע וכן צריכים שיהיו סביבם חומרים זמינים המעודדים כתיבה.

המרכז לקריאה ולאומנויות השפה, טקסס,  מציין את השלבים הבאים של התפתחות הכתיבה: · ציור · שרבוט :    *  במהלך שלב השרבוט, הילד לומד להבחין בין כתיבה לציור.    *  הילד מנסה לשחזר אותיות ומילים דרך השרבוט. · יצירת צורות דמויות-אותיות. · כתיבת רצפי אותיות. · כתיבה פונטית. · כתיב מסורתי.

 

מסקנה
מדוע עלינו לאפשר לילדים לקשקש, לשרבט ולעשות את עצמם כותבים? ילדים יכולים לגלות את העקרונות הגרפיים המתייחסים לכתיבה בכללותם לפני שהם שולטים באותיות הבודדות. על ידי כך שנאפשר לילדים להתאמן ולשחק עם האותיות בשלב מוקדם, הם יפתחו בהן עניין.

שרבוט וחיקוי כתיבה בשלבים מוקדמים יעילים ומהווים בסיס ללמידת עיצוב וזיהוי אותיות.

 

איור בדף ראשי: הדס פיצ'וטו