דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
אגודת ניצן > > קריאה בכיתה א'

קריאה בכיתה א' כתגובה להתערבות בגיל הגן


עיבוד מאנגלית: איריס גולפרב

אחד מתוצרי הידע הנרחב שלנו כעת בנושא לקויות למידה הוא החשיבות של ההצלחה או אי ההצלחה של הופעת מיומנויות טרום קריאה בכיתות הנמוכות. מחקרים העלו את נושא ההתערבות המוקדמת בגיל הגן עבור ילדים המאותרים בסיכון לקשיי קריאה עוד בטרם יתגלגל כדור השלג ויהפוך לבעיות קריאה בטווח הארוך.
במחקר של טורגסן (Torgesen, 2000) נערכה התערבות בקרב תלמידים צעירים בסיכון לקשיי קריאה עם פער פונולוגי. מיומנויות טרום הקריאה שלהם היו באחוזון העשרים הנמוך יחסית לבני גילם. לאחר ההתערבות שלושה רבעים מהתלמידים בסיכון היו מסוגלים להשיג מיומנות קריאת מילים מעל האחוזון השלושים. כלומר  שחלק נרחב מן התלמידים בסיכון יכולים להגיע להישגים של בני גילם שאינם בסיכון. אך עדין נותרה השאלה מהי ההשפעה לאורך זמן של ההתערבות בגיל המוקדם. וכדי לדעת זאת יש להמשיך ולעקוב אחר הילד לאורך תהליך רכישת הקריאה.
קיימות שתי השערות בדבר ההשפעה הממושכת של התערבות בגיל מוקדם:

"החיסון" - הגישה הראשונה טוענת כי התערבות מוקדמת ממוקדת, אינטנסיבית, בעלת אסטרטגיות אשר מתקיימת בזמן המתאים תמנע קשיי קריאה בקרב ילדים רבים בקבוצת הסיכון. התערבות מוקדמת של מיומנויות פונלוגיות ואלפבתיות תשמש מעין "מקפצה" לילדים בסיכון לקשיי קריאה והיא תסייע בעתיד לקריאת מילים אוטומטית ושטף קריאה. התערבות מוקדמת בקריאה אם תוכננה ובוצעה היטב תשמש מעין חיסון נגד הופעת קשיי קריאה.

"אינסולין" - הגישה השניה טוענת כי בדומה לאינסולין ההתערבות המוקדמת בקריאה תשפיע רק בטווח הקצר עבור ילדים בסיכון לקשיי קריאה ורווח נוסף יהיה כל עוד תמשיך התמיכה. בלתי סביר שללא כל קשר למקור הלקות או לחומרתה ימנעו כל קשיי הלמידה בעתיד. החשיבות הגדולה של ההתערבות המוקדמת בקריאה היא כי אותם ילדים בסיכון לקשיי קריאה הם אלו הזקוקים לתמיכה אינטנסבית יותר לרכישת מיומנויות טרום קריאה ובהמשך ברכישת תהליך הקריאה.

המציאות מורכבת אף יותר, ישנם משתנים שונים בתוכנות התערבות שהם בעלי השפעה שונה על ילדים שונים. שלושה משתנים מרכזיים הם: משתני התלמיד (לדוגמא הפער במודעות פונולוגית, פער בשיום), המשתנים החינוכים (לדוגמא המוקד החינוכי, אינטסביות) והמשתנים המתודולוגים (לדוגמא מהי מטרת ההתערבות זיהוי מילים או שטף קריאה).
המחקר הנוכחי העלה את השאלה מהי השפעת תוכנית ההתערבות? האם התערבות בתחילת קריאה היא חיסון או אינסולין ?

התוצאות הראו כי מרבית התלמידים שזוהו כתלמידים בסיכון לקשיי קריאה בעתיד על פי פער פונולוגי והשיגו רמה גבוהה של מודעות פונולוגית ומיומנויות אלפבתיות לאחר תוכנית התערבות בגן הילדים חוו השפעה חיסונית במגוון תחומים של קריאה בהשוואה למדגם מקומי וארצי, כאשר המשיכו עם הוראה איכותית של הקריאה עד פברואר של כיתה א'.
יותר מכך תוצאות מחקר זה הראו כי 25 שעות התערבות משלימה שמטרתן מודעות פונולוגית ומיומנויות קריאת מילים לא היו בעלי אותה  השפעה משמעותית.
בנוסף, למרות שהתלמידים שהגיבו היטב לתוכנית ההתערבות בגן לא קיבלו בכיתה א' התערבות נוספת הם לא נזקקו להתערבות כזו כדי להמשיך ולהתקדם בדומה לבני גילם בעלי הישגים ממוצעים.
מחקר זה מעלה כי 75% ועד 100% מהתלמידים המאותרים בגיל הגן שהגיבו היטב לתוכנית ההתערבות יכולים להתקדם בקריאה במידה סבירה עד פברואר של כיתה א' ללא תמיכה נוספת. ההנחה היא שכיוון שהתלמידים הראו מיומנויות פונולוגיות ואלפאבתיות בתחילת כיתה א' לפני שהתפתח פער בינם לבין בני גילם הם היו בעמדה טובה יותר לפתח את רצף המיומנויות.
התלמידים שהשתתפו בתוכנית ההתערבות בגן חוו חוויות הצלחה לאורך תוכנית הלימודים בדומה לבני גילם בתחומים כמו זיהוי מילים, הבנת פיסקה ושטף קריאה קולית. מחקרים שעסקו בתוכניות התערבות בגיל מאוחר יותר לא מצאו תוצאות חיוביות עקביות מה שמעלה את חשיבות חלון ההזדמנויות הקיים בגיל הגן כאשר ההתערבות יעילה יותר.
מרבית המשתתפים בתוכנית ההתערבות בגיל הגן הראו צמיחה במיומנויות הקריאה דומות לאלו של בני גילם בעלי הישגים ממוצעים בין אוקטובר לפברואר של כיתה א' מבלי תמיכה נוספת. אך חשוב לציין כי בבתי הספר בהם נערך המחקר תוכנית הוראת הקריאה מותאמת ומקיפה יותר מהתוכניות שנערכות בדרך כלל בבתי הספר. בנוסף תוכנית הוראת הקריאה בכיתה א' היתה דומה לתוכנית ההתערבות בגן הילדים.
רבע מהילדים שאותרו והשתתפו בתוכנית ההתערבות בגן לא הגיבו היטב להתערבות ולא  הגיעו לרמת המיומנויות המתבקשת לתחילת כיתה א' והישגיהם בקריאה לאורך כיתה א' המשיכו להיות נמוכים יותר גם כאשר המשיכו בתוכנית ההתערבות לאורך כיתה א'. תוכנית התערבות בגיל הגן שמתמקדת במיומנויות פונולוגיות ואלפאבתיות לא היטיבה לקדם אותם ויש צורך בתוכנית התערבות לאורך כיתה א' בעלת מיקוד שונה.

 

Coyne D. Michael ., Kamewenui J. Edward., Deborah C. Simmons , Harn A. Beth (2004) Beginning ReadingbIntervtion as Inoculation or Insulin: First-Grade Reading Performance of Strong Responders to Kindergarten Intervention Journal of Learning Disabilities 37(2), 90-104

איור בדף ראשי: הדס פיצ'וטו