דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

כיצד נזהה את הניצוץ החיובי בילדנו? / ד"ר מלי דנינו

מאת: ד"ר מלי דנינו, מנכ"לית ניצן

הניצוץ החיובי

רף ההורות בעידן המודרני הוא גבוה מאוד ולעתים נדמה כי אין לנו סיכוי להגיע אליו. אנחנו נמצאים בתחרות מול האידיאל של ההורות המושלמת ומול הורים אחרים, ועסוקים בחיפוש אחר כלים שיסייעו לנו להיות הורים טובים יותר.

מסתבר כי הדרך אל נקודת האור תלויה, בראש ובראשונה, ב"סיפור" שההורה "מספר" לעצמו על ילדו. לא פעם, אנחנו נוטים לראות רק את הבעייתיות והקושי אצל הילד, ולא את התכונות החיוביות הנלוות אליו. אך האם ניסינו אי פעם לראות את הקושי באור אחר? האם הקדשנו לכך מספיק מחשבה? האם נהיה מסוגלים לתפוס את הקושי, אי שם בחיים הבוגרים, דווקא כיתרון? האם נצליח לראות את הילדה שלנו, אשר אינה מסוגלת לשבת בשקט בשיעורים בכיתה  באור אחר? אולי ננסה לעצור לרגע, להפסיק לראות אותה כתלמידה עיונית כושלת, ובמקום זאת נראה בה את הרקדנית לעתיד?

אם נוכל לראות את הדברים בעיני רוחנו, נוכל גם לשאול את עצמנו: מה אנחנו צריכים לעשות כדי להגיע לשם? אולי הגיע הזמן לטפח את החוזקות, ולא רק את החולשות?

חשוב לזכור שילדנו הוא אדם בפני עצמו, ולא משאת נפשנו, ולכן אין הוא אמור למלא את כל ציפיותינו. עם כל רצוננו להשפיע עליו ולהבטיח את עתידו, עלינו להיות קשובים למי שהוא באמת ולרצונות שלו, אליהם נוכל להגיע באמצעות תקשורת מקרבת, שהיא תקשורת פתוחה, נטולת ביקורת ושיפוטיות.

תקשורת מעין זו בין ההורה לילדו, תעזור לו לבנות תהליכים של מודעות עצמית וסנגור עצמי שישרתו אותו גם בעתיד ויאפשרו לו להתמודד גם עם חוויות של קושי ותסכול, שכן התפקיד שלנו כהורים אינו "לרפד", אלא להעניק לילד תמיכה ולייצר אצלו תחושת ערך עצמי כך שירגיש טוב עם עצמו, גם אם לא הכל הולך "חלק". חשוב שנדע לא להיבהל מאותם קשיים, ונזכיר לעצמנו, שוב ושוב, שילדים גדלים ומועצמים בעיקר דרך התמודדותם עם קשיים ותסכול.

כשלון ותסכול הם מנת חלקם של כל הילדים. חשוב ביותר לזכור כי יכולת התמודדותו של הילד עם אותם קשיים, מידת החוסן שלו, תלויה בעיקר בנו - ההורים.

תפיסת השונות בקרב תלמידים הינה אתגר חשוב למערכת החינוך, אשר תיטיב אם תשכיל לתת מענה ייחודי לכל לומד, ותהפוך את השונות לאתגר. טיפוח גישה מעין זו, הולם את ההתפתחויות והתמורות בשוק העבודה המשוכלל, המחפש את הממציאים והסטארטאפיסטים החדשניים, אשר יביאו את הבשורה הבאה לעולם. לשם כך, נדרשת מערכת החינוך לגיוון בתכני ובדרכי ההוראה, לטיפוח חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה ולמתן מענה רגשי לתלמידים. חווית למידה מעשירה ומטפחת בסביבה שיויונית, הנותנת ביטוי אישי לכל תלמיד, תאפשר למערכת החינוך לפעול במסגרת של קבוצה שהשלם בה גדול מסכום חלקיו.