דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

עולים על מדים / גלית גורדון מאיר

עולים על מדים


כל הורה חרד מהרגע שבו הבן או הבת, צעירים שרק סיימו את ביה"ס התיכון, "עולים על מדים" ומתגייסים לצה"ל.

החששות גדולים אף יותר אצל הורים לצעירים שאובחנו עם לקויות למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז. האם יצליחו במבחני המיון? האם הצבא ישכיל להתאים להם את תפקיד שייהנו וימלאו אותו בהצלחה? איך יסתדרו במסגרת הצבאית, איך ישתלבו בטירונות והאם יתמודדו עם הקורסים הצבאיים? איך יתמודדו מבחינה חברתית?

רבים רגילים לחשוב שלקויות למידה והפרעת קשב משפיעות בעיקר על התפקוד הבית-ספרי והלימודי של הילדים, אך למעשה, יש להם השפעה נרחבת על כלל ההתנהלות של הילד, המתבגר והאדם הבוגר בכל תחומי החיים. עוצמת ההשפעה משתנה מאדם לאדם, אך לרוב באה לידי ביטוי במגוון תחומי-חיים, בין היתר, במהלך השירות הצבאי. מטלות פשוטות, יומיומיות המבוצעות כמעט ללא תשומת-לב, הופכות לעיתים למשימות מורכבות ואף מלחיצות.

השפעתן של לקויות הלמידה
קשיים שפתיים וקשיים בעיבוד וזיכרון מילולי יכולים לבוא לידי ביטוי בקושי להבין הוראות, לזכור סיסמאות או מספרים, לזכור את לוח-הזמנים וכד'.
איטיות בעיבוד מידע וקושי בעיבוד של רצף יכולים לבוא לידי ביטוי בבלבול רצף ההוראות שנתן המפקד, או בצורך בחזרה על ההסבר או בתיווך נוסף. החייל, שנבוך מקשייו, לא תמיד יבקש הסבר נוסף, ולכן תפקודו ייפגע, והוא אף עשוי לעכב את הקבוצה כולה.
קשיים בעיבוד וזכירה של מידע לא-מילולי, כמו קושי להתמצא במרחב, להגיע ממקום למקום, לזכור את הדרך מחדר-האוכל לאוהל וכד', עשויים לגרום לחייל ללכת לאיבוד בבסיס. גם ביום החיול, הוא עשוי לאבד אוריינטציה ולהילחץ מאד.

קשיים בויסות החושי
הפרעת קשב מלווה לעתים קרובות בקשיים בויסות החושי, העשויים להשפיע באופן משמעותי על התפקוד ביומיום. רגישות-יתר לרעש, למגע בגד על הגוף, לריחות וטעמים וסלקטיביות במזון עלולים להקשות במהלך השירות הצבאי, בעיקר בשל העובדה שתנאי-החיים הבסיסיים, הביגוד, האוכל והמרחב אינם בשליטה של החייל. אדם שרגישות-היתר שלו מאותגרת, עשוי להגיב בהסתגרות רגשית, או לחילופין בתוקפנות המופנית החוצה – דפוסי-תגובה העשויים להקשות על השתלבותו החברתית בקבוצה בה הוא נמצא.

חשיבותם של התפקודים הניהוליים
התפקודים הניהוליים הינם מיומנויות אישיות של ניהול עצמי, שליטה ובקרה, שלהן תפקיד משמעותי באינטראקציה שלנו עם אנשים אחרים ועם משימות. התפתחותן של מיומנויות אלו מושפעת לעתים קרובות מקיומן של לקות הלמידה ו/או הפרעת הקשב.
במסגרת הצבאית נדרשת מהחייל מידה משמעותית של עצמאות ביכולתו להתארגנות אישית. קשיים בתפקודים הניהוליים, כמו תכנון וניהול הזמן החופשי, ארגון החפצים האישיים ("איפה שמתי את ה...?") והשמירה עליהם עשויים להוביל לדאגות מיותרות וצמצום שעות השינה, וכן להקשות על עמידה במשימות ובלוח-הזמנים הנוקשה.
מעבר לכך, המסגרת הצבאית מזמנת לצעירים התמודדות עם מצבים שאינם מוכרים להם במצבים אלה, העשויים לעורר לחץ, רבים ייצמדו לדפוסי-תגובה ולדרכי-פעולה המוכרים להם, ויתקשו למצוא דרכים יצירתיות להתמודד עם האתגרים של הסיטואציה הלא-מוכרת.

השפעתם של קשיים חברתיים
ידוע כי ילדים עם לקויות למידה ו/או הפרעת קשב מתקשים לעיתים בפיתוח מיומנויות חברתיות ומבטאים רמות גבוהות של ביישנות, חוסר בטחון עצמי, קושי בהשתלבות חברתית ועוד. קשיים אלה עשויים לנבוע משילוב של קשיים קוגניטיביים (הנובעים מהלקויות עצמן) וקשיים בויסות הרגשי והצטברות של חוויות שליליות (כשלון, קושי לעמוד בציפיות הסביבה וכד'), העשויות לתרום לדימוי עצמי נמוך.

במהלך השירות הצבאי עשויים הצעירים להתקל במצבים חברתיים מורכבים ומאתגרים. הסביבה החברתית אינה מוכרת וכל אחד מגיע עם המטען שלו מן העבר. עליהם ללמוד להסתדר עם אנשים רבים ושונים ועם מצבי קונפליקט, אשר אינם נדירים.

במצבים אלה, צעירים עם לקויות למידה ו/או הפרעת קשב עשויים להתקשות להתמודד. חלקם ייסוגו ויסתגרו בתוך עצמם. חלקם יוותרו בודדים ועם תחושה שאיש לא מבין את מצוקתם ואין להם חברים. אחרים, לעומת זאת, יגיבו בתוקפנות ויעוררו תגובות שליליות בקרב חבריהם. לעיתים, בשל אימפולסיביות וקושי בעיכוב תגובה עלולים להגיע אף לאלימות מילולית או פיזית.

מה עושים?
המפתח העיקרי להתמודדות עם הקשיים שפורטו לעיל הוא פיתוח מודעות. כדאי שהצעירים המתגייסים לצבא יכירו את עצמם – הן את יכולותיהם ונקודות החוזק שלהם והן את תחומי הקושי שלהם. כך תשתפר מוכנותם למצבים מאתגרים והם יוכלו לרכוש כלים להתמודדות עם מצבים בהם יפגשו בטירונות, בקורסים הצבאיים ובשירות עצמו.
ישנה חשיבות רבה להכנת מתגייסים ליום הגיוס, ולמצבים שונים בהם הם עשויים להיתקל במהלך השירות הצבאי, כפי שאמר שון שהשתתף בסדנת הכנה לצה"ל שהתקיימה באגודת ניצן: "חשוב לי להבין את זווית הראיה של הצבא, ללמוד יותר לקראת מה אני הולך, כדי שאהיה מוכן נפשית, ולא יהיו לי יותר מדי הפתעות. ידע זה כוח, וככל אני יודע יותר, אני פחות מפחד".

מאת: גלית גורדון מאיר, מומחית ללקויות למידה, מאבחנת באגודת ניצן


המאמר פורסם במגזין ביו של עיתון הארץ בשיתוף אגודת ניצן, בנושא: מתגייסים לצבא עם לקויות למידה והפרעת קשב - צה"ל מחכה לכם" , ספטמבר 2017.