דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

הפרעת קשב בימי הקורונה / ד"ר מלי דנינו


הורים יקרים,

בימים מאתגרים אלו בהם אנו מתמודדים עם נגיף הקורונה והממשלה נוקטת בצעדי מניעה רבים כדי לשמור על בריאות אזרחיה, אנו עומדים בפני מציאות הנכפית עלינו ועל ילדינו: סגירת מערכת החינוך, התכנסות בבתים, סגירת מקומות בילוי ועוד. מציאות לא פשוטה זו מציפה אותנו ואת ילדינו בתחושות של חוסר ודאות וחשש מפני המחר ועלולה להיות קשה שבעתיים לילדים עם הפרעת קשב הזקוקים לשגרה.

בהתאמה לזמנים אלו, גיבשתי עבורכם ההורים מספר עצות כיצד להתנהל במציאות זו.

סדר יום קבוע
ילדים עם הפרעת קשב זקוקים לסדר יום ולשגרה יותר מכל ילד אחר. הם מתקשים במיוחד להתמודד עם תחושת חוסר הודאות המאפיינת שבירת שגרה ולכן האתגר הגדול שלנו ההורים, הוא ליצור סדר יום משפחתי, קבוע ככל שניתן, בו ייקחו הילדים חלק פעיל.
כצעד ראשון מומלץ לקבוע שעת קימה קבועה אשר יכולה להיות מאוחרת מהרגיל, ניתן להתגמש בעניין זה בהתאם לגילו של הילד. חשוב להקפיד על ביצוע פעולות השגרה היומיומיות - לצחצח שיניים, להתלבש, לאכול ארוחת בוקר וכדומה. ילדים עם הפרעת קשב הנוטלים טיפול תרופתי, ייטלו אותו כרגיל.

מחשב

המשך סדר היום תלוי בשיעורי ה"למידה מרחוק" שנקבעו ע"י בית הספר או הגן, אשר ישמשו כעוגן בתוך סדר היום הקבוע, ועל בסיסם חשוב לבנות תכנית לימודים משלימה הממוקדת בתחומי העניין של הילד. שימו לב שישנה כאן הזדמנות פז ללמוד מתוך הנאה ובחירה ולייצר סוג של "בית ספר ביתי" (home schoolin) בו ניתן ללמד את הילד מיומנויות החשובות ללמידה כמו כתיבה, קריאה, הבנת הנקרא, איסוף של מידע ופתרון בעיות. זו הזדמנות עבורנו להתחבר לתחומי העניין של הילד, ללמוד עליהם ובעזרתם ליצור מוטיבציה ללמידה, למשל: כוכב ילדים אהוב, דמות נערצת מספר או ממשחק מחשב, סדרה שהוא אוהב ועוד.
זו הזדמנות גם עבורכם ההורים "להוציא מהמחסן" תחומי התעניינות שלכם, בהם עסקתם בעבר: בבית הספר, בתנועת הנוער או בצבא, ויחד עם הילד להפיח בהם חיים חדשים. 


פעילויות ביתיות מומלצות
תקופת השהות בבית הינה הזדמנות לבחור אתגר אישי, תחום או נושא אותו הילדים היו רוצים לקדם. למשל: לשפר את מהירות הריצה, להתחבר לילד מסוים בכיתה ולהפוך להיות חבר שלו, ללמוד שפה חדשה, לדבר עם סבא וסבתא כל יום כדי שלא ירגישו לבד, להתרכז בתחום לימוד שהילד מתקשה בו כדי לפצח את הקושי, לשחק משחקי קופסא שמפעילים את החשיבה ומזמנים אינטראקציה עם משתתפים נוספים, ללמוד להכין סושי ועוד ועוד. 

רצוי לקבוע יעד - בסוף התקופה אני אדע לעשות: א', ב' או ג'.
סוג נוסף של פעילויות ביתיות הן אלו שמוציאים בהן מרץ ואנרגיה כמו: משחק הכיסאות, מחבואים, ריקודים עם דיסקים האהובים על ההורים או עם סרטוני just dance שהילדים אוהבים.
חשוב לא לשכוח לעשות הפסקות בין כל הפעילויות ולגוון ביניהן. 

שמירה על סמכות הורית
יחד עם הסדר החדש שנכפה עלינו, חשוב לשמור על הסמכות ההורית ולמנוע חציה של "גבולות אדומים" כגון אלימות, גם של הילד עם הפרעת הקשב. חשוב להבהיר לו כי הימצאות בתקופה לא פשוטה ולא שגרתית זו, אין משמעה כי אנו משחררים כל רסן, אלא להיפך. דווקא בזמן זה צריך לפעול לפי ההנחיות. ישנם כללי התנהגות בבית החלים על כל בני המשפחה, ללא יוצא דופן, ועלינו לפעול על פיהם למרות המצב המורכב.

גלו ערנות מוגברת לצריכת המדיה

טלוויזיה

ילדים עם הפרעת קשב רגישים יותר ולכן חווים את הגירויים בסביבתם בעוצמות רבות יותר. המידע הרב שזורם באינטרנט וברשתות החברתיות (חלקו fake news), שידורי החדשות בטלוויזיה וברדיו הנצרכים ע"י ההורים, והשיחות של ההורים עם מבוגרים נוספים – כל אלו משפיעים על הילדים והם עלולים לפתח פחדים וחרדות משמעותיים.
הילדים מוצפים בגירויים שעלולים לשבש אף יותר את ההתנהלות הסדירה היומיומית שממילא השתנתה לבלי הכר.
חשוב שההורים יהיו ערניים גם להרגלים של עצמם: לדרך בה הם צורכים מידע בכל אמצעי המדיה, לשיח שלהם בתוך הבית ולזמן המסך שהם עצמם צורכים, הלוקח את תשומת ליבם מהילדים.

סייעו לילדים להתמודד עם הפחדים
ילדים עם הפרעת קשב רגישים יותר מילדים אחרים למתרחש סביבם, ולכן טבעי שבתקופה זו הפחדים והחרדות יתעצמו. מילים כמו "מגיפה", "נגיף הקורונה", "סגר" וכד', הנשמעות באמצעי התקשורת בתדירות גבוהה, הן מילים מפחידות העלולות להשפיע עליהם לרעה. לאור זאת, עלינו ההורים להיות מודעים לזמן החשיפה שלהם לשידורי הטלוויזיה בזמן שאנו מתעדכנים במתרחש, וכן לאופן שבו אנו מגיבים למילים אלו.
חשוב שנעניק לילדנו תחושת ביטחון ונסביר מה הוא נגיף הקורונה ומה השפעותיו האפשריות, בשפה המותאמת להבנתו. חשוב שלא נמעיט בפחדיו וכמובן שלא נאמר לו שאין ממה לפחד, אלא להיפך, נסביר לו שהפחד הוא טבעי והוא בסדר. נספר לו על ההצלחות הרבות של אנשים שהבריאו מהמחלה, על כך שילדים כמעט ואינם חולים בה, נסביר שמערכת הבריאות בארץ היא מהמתקדמות בעולם ושהרופאים הטובים שלנו מטפלים בכולם, לרוב בהצלחה מרובה. כדי לנרמל את תחושת הפחד, חשוב שנשתף את הילד בתחושות שלנו, נגיד לו שגם אנחנו לעיתים חוששים, נסביר לו שפחד הוא לגיטימי ושתפקידו להגן עלינו. אולי גם יקל עלינו אם נדבר ונשתף ברגשותינו. את הפחד אפשר גם לצבוע בצבעים, לצייר, לפסל בפלסטלינה, לשחק ועוד, כל אלו יוכלו לעזור לילד "להתיידד" עם הפחדים שלו.

חיזוק הקשר המשפחתי

משפחה

המציאות שנכפתה עלינו מחייבת הערכות משפחתית שונה. יש כאן הזדמנות לחזק את הקשר המשפחתי ולהקדיש יותר זמן לילדים. בתקופה כזאת כל מרכז הכובד עובר למשפחה, כאשר המטרה שלנו היא להכניס הביתה, באופן מטאפורי, את בית הספר, את החוגים ואת כל הפעילויות שכרגע לא ניתן לצאת אליהן החוצה.
כדאי לקיים שיחה משפחתית, להסביר לילדים שהמטרה של כולנו היא ליצור אווירה נעימה בבית, על מנת להקל על כל בני המשפחה בתקופה קשה זו. ניתן לשאול כל אחד מהילדים כיצד הוא יכול לתרום את חלקו למען שיפור האווירה? איזה תפקיד הוא מוכן לקחת על עצמו? מה הוא היה רוצה לבקש מהאחים? מההורים? מה יכול להקל עליו?
בהזדמנות זו כדאי לגייס את הילדים לטובת האח עם הפרעת הקשב, להסביר להם את המשמעות של הפרעת קשב, מדוע לאחיהם קשה יותר להסתגל לתקופה זו ואילו רעיונות הם יכולים להציע כדי לעזור לו.

שינוי תודעתי אצל ההורים
התקופה הזו שנכפתה עלינו אינה דומה לחופשה או לסוף שבוע, בהם אנו מתרכזים במנוחה, הרגעות ואגירת כוחות לשבוע חדש. העובדה שאנו ההורים לא עובדים, או עובדים חלקית מהבית, מפנה זמן יקר אותו נוכל לנצל לצמצום פערים וכן להתפתחות וצמיחה שלנו ושל ילדינו, כמשפחה וכאינדיבידואלים. לשם כך, דרוש שינוי תפיסתי ושינוי בדפוסי ההתנהגות ובהרגלים הקיימים. ההערכות החדשה אינה פשוטה ודורשת חשיבה מחוץ לקופסא ושיתוף פעולה עם הילדים כדי לייצר מרחבים חדשים של ביחד בין כל בני המשפחה בתוך הבית, ובין כל אחד מבני המשפחה למשנהו.
הורים המתקשים להתמודד עם המצב החדש יכולים להתייעץ. ישנם היום גופים רבים שנותנים תמיכה וייעוץ ברשת, אשר ישמחו להעניק מהידע והניסיון שלהם, ולסייע להורים לצלוח את התקופה הזו בהצלחה.

הקו החם של ניצן

באגודת ניצן אנחנו דואגים לכם ההורים ולילדכם, ומפעילים "קו פתוח" להורים לייעוץ, הקשבה ותמיכה ו"קו פתוח" ייעודי לילדים בגילאי בית הספר, בעזרתו יוכלו הילדים לשוחח ישירות עם אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

השיחה עם הילד תתקיים לאחר שנשוחח אתכם ההורים כדי להבין מה הם הקשיים איתם הוא מתמודד ונקבל את הסכמתכם לשיחה עמו. היועצים שלנו ישמחו לשוחח עם ילדכם, להקשיב לו, להכיל אותו ולתת לו רעיונות כיצד להתנהל ומה לעשות בתקופה מאתגרת זו, תוך דגש על חיזוק הקשרים החברתיים ופיתוח אמפטיה כלפי האחר.

במידה והנכם מרגישים כי אתם או ילדכם ילדכם זקוקים לאוזן קשבת ולתמיכה רגשית, לאור המצב והשלכותיו על חיי היומיום, אנא פנו אלינו בטל 03-5372266.

בתקווה שנשוב לשגרה מבורכת במהרה,

ד"ר מלי דנינו
מנכ"לית אגודת ניצן