בחזרה ללימודים: איך לרתום את בית הספר לצרכי הילד?
מן העיתון "חוזרים ללימודים, 31/08/09
מלי דנינו, מנכ"לית ניצן ומיכל מולדבסקי, ראש תחום הורים באגודת ניצן, רכזו לקראת פתיחת שנת הלימודים מבחר עצות שעיקרן: איך צריכים ההורים להתכונן לשנת הלימודים החדשה? איך לרתום את בית הספר לצרכי הילד, כאשר יש לילד קושי או בעיה? המטרה היא: להוביל מול בית הספר גישה אקטיבית ויעילה כדי לסייע לילדים שיש להם קשיים לימודים, רגשיים או חברתיים, און קשיים מסוג אחר. העצוט מיועדות להורים לילדים עם ליקויי למידה ו/ או הפרעות קשה וריכוז, אולם גם הורים לילדים ללא קשיים שכאלו יוכלו להעזר בעצות לטובת ילדיהם:
משתם החופש הגדול, לאחר שהילד נח, הגיע הזמן להיערך מבחינה לימודית לקראת השנה הבאה. זה הזמן לבדוק למה הילד שלנו זקוק ומהי תכנית העבודה לשנה הקרובה בבית הספר ומחוץ לו (כולל התאמות בדרכי הבחנות, שילוב במסגרת לימודית, שיעורי חיזוק ותגבור בתוך ומחוץ לבית הספר וכן הלאה).
להורים לילדים עם ליקויי למידה חשוב לשים לב בעת המעבר מחטיבת הביניים לבית הספר התיכון, כי האבחון שהתבצע בתחילת כיתה ז' - תקף לבחינות הבגרות עד גיל 25.
ראשית, מומלץ לקבוע מפגש עם צוות בית הספר, כאשר להורים יש נושא, שחשוב להם לשתף בו את צוות בית הספר, כדאי כבר בתחילת השנה לתאם מפגש שכזה ולא להמתין.
הורים יכולים לבקש פגישה מסודרת עם מנהל/ת בית הספר, המחנכת והיועצת. בכך, ההורים מניעים את הצוות לעשייה משותפת ולעדכון הגורמים המשמעותיים מבחינת הילד. התחושה של ההורה, שיוזם פגישה עם בית הספר, היא תחושה של עוצמה וכוח. תחושה של מי שמחולל שינוי, ולא רק נענה, או מגיב, לבית הספר.
בהמשך השנה, גורמים אפשריים לבקשת פגישה מסודרת יכולים להיות: התדרדרות במצב הילד, התעוררות של קושי ובעיה, פגישה לסיכום השנה וכו'. פגישה שנערכת ביוזמת ההורים, מחייבת את הצוות בבית הספר להערך לקראתה, לשוחח אודות מצב התלמיד, לאסוף נתונים, להתעדכן.
מיקוד - הפגישות הן קצרות ומתנהלות בדרך כלל בלחץ של זמן. היות וכך, ההורים צריכים להתכונן לקראת פגישות כאלה.
הגדרת הבקשה או הפעולה המצופה מבית הספר -ההורים צריכים להגיע לפגישה מוכנים: עם נושא, מטרות מוגדרות ומעשיות, פתרונות וחלופות. צוות בית הספר בדרך כלל לא יוכל לפתור את הבעיה במהלך הפגישה. משום כך, ההורים צריכים לכוון את הצוות לפתרון, או לבקש מענה לבעיה ממוקדת, ולא להסתפק ב"קיטורים", או בשיתוף בעיות. אם בית הספר יזם את הפגישה, על ההורים לנסות ולהבין מבעוד מועד מהי מטרתה ולהגיע אליה מוכנים.
קביעת יעד אופרטיבי - מומלץ להורים להגיע לפגישה עם מטרה ברורה הניתנת להשגה במציאות המורכבת של בית הספר, ולצאת ממנה עם החלטות וסיכום הדברים. אין טעם להגיע לפגישה שמטרתה: "שהילד ירגיש יותר טוב בביה"ס". יעד אופרטיבי יהיה לדוגמא: שבמהלך השנה יהיו לילד 2-3 חברים. עם יעד זה מגיעים לבית הספר ובודקים עם הצוות כיצד יוכל לסייע בכך. כדאי להגדיר יעד קטן לשינוי. כשהוא יושג, זה יעורר הצבת יעדים נוספים. שינוי גדול מתחיל בשינוי קטן. גם אם נגדיר לעצמנו שהילד יעבור שינוי קטן - ונצליח בכך, נוכל לעבוד לשלב הבא. ההורים והילדים צריכים להיות ממוקדים בתחום בו הם רוצים להשקיע את האנרגיה ואת הכוחות, להחליט מה חשוב יותר ומה פחות. שיפור מערכת היחסים עם המורה? התקדמות בלימודים בשני מקצועות? צריך לבחור ידע משותף להורים ולבית הספר, כדי שלכולם תהיה מוטיבציה לקדם את השינוי ולתרום בו.
הורים זקוקים לידע רב, כדי להגיע אל בית הספםר מוכנים. הורים לילדים עם ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז זקוקים לידע עדכני בתחום, כשי שהשפה תהיה מוכרת להם ולעל מנת שיצליחו ליצור שיתוף פעולה עם הצוות החינוכי, במטרה לסייע יחדיו לילדם.