דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
אגודת ניצן > > מן התקשורת - עיתונות

נדמה לכם שיש בעיה? אל תחכו

 

"האם אתם מרגישים שהילד שלכם שובב יותר ממה שנחשב ומקובל, אבל רמזו לכם שיתכן כי הסימנים המחשידים יחלפו כשיגדל, או הסבירו שלא ניתן לאבחן קשב וריכוז לפני גיל שש? "אם נדמה לכם שיש בעיה, אל תחכו. ככל שתקדימו לאבחן ולטפל, תמנעו נזק בעתיד", מזהירה וממליצה ד"ר תמי מוזס, פסיכיאטרית ילדים ונוער. "הורים מרגישים כשהתנהגות של ילד חורגת מהנורמה, ואם יש ספק כדאי להתייעץ עם הגננת שרואה את הילד בקבוצת בני גילו.

"יש ילדים שהפרעת הקשב שלהם באה לידי ביטוי כבר בגיל הינקות, אבל הורים רבים נמנעו עד היום מלאבחן הפרעות קשב וריכוז בגילאי הגן בשל אי הבנה או חוסר במודעות לבעיה", אומרת ד"ר מוזס, מנהלת היחידה להפרעות קשב וריכוז באגודת ניצן, שבעבר ניהלה את מחלקת הילדים בבית החולים הפסיכיאטרי בנס ציונה. יש ילדים שניתן להבחין אצלם כבר בגיל צעיר בקשיים ובתסמינים, שנחשפים אצל ילדים אחרים בדרך כלל רק בגן חובה או בכתה א', בהקשר של למידה. אצל ילדים שמתפתחים מוקדם, לומדים ללכת ואפילו מדברים מוקדם יחסית לבני גילם.

"אמנם לא כל ילד שובב הוא היפר אקטיבי, אבל אם מלבד שובבות ילד מתקשה לשבת בשקט ולשחק עם עצמו, לא יכול להתרכז או להקשיב לסיפור קצר, ובעיקר אם מבחינים אצלו בקושי לרכוש כישורים חברתיים, יתכן והוא לוקה בהפרעות קשב וריכוז.

"בכישורים חברתיים הכוונה היא למשל ליכולת לשחק משחק חברתי עם ילד אחר, להתייחס לצרכי הזולת, להבין שפת גוף והבעות פנים, להשתלב בקבוצת ילדים ולשתף איתם פעולה. אלה יכולות שמתחילות להתפתח בסביבות גיל 3- 4. אם רמת התסכול שלו נמוכה, הוא לפעמים אגרסיבי כלפי ילדים אחרים, לא מצליח לחכות בתור, תמיד צריך לקבל ראשון, חוטף צעצועים וממתקים או מפריע בגן, כדאי לבדוק את העניין.

"חשוב להדגיש כי דווקא כשהתסמינים מתחילים בגיל צעיר, יתכן שחומרת ההפרעה גדולה, והקושי להתמודד בהמשך יהיה גדול יותר, כי הילד מפתח בעיות התנהגות שנובעות מדימוי עצמי נמוך ומהקושי להשתלב חברתית.

מה ניתן לעשות?
"חשוב להדגיש, שאם מאתרים הפרעת קשב וריכוז בגיל יחסית צעיר, אפשר לטפל בילד. ברוב המקרים לא ממליצים על טיפול תרופתי, כמו ריטלין. הטיפול מתבסס על הדרכות הורים. הורים צריכים לקבל מידע, להבין שיש לילד בעיה מולדת, גנטית לרוב, שהוא לא סתם שובב ולא מתפנק. הבנת הבעיה מביאה שינוי. מלבד עבודה עם ההורים, מומלץ לעבוד גם עם הגננת. ההדרכה מכוונת כיצד להתנהג עם הילד, איך לשים גבולות, איך לעזור לו לפתח כישורים חברתיים, לפתח אסטרטגיות התנהגות וכדומה.

אל מי פונים?
"גם בגיל הרך האבחנה היא קלינית, כלומר מתבססת על התסמינים האופייניים להפרעת קשב וריכוז, אבל האבחון יתבצע בצורה שונה מאשר אצל ילדים גדולים יותר. במכונים להתפתחות הילד יש אנשים מיומנים באבחנת הפרעת קשב וריכוז בגיל הרך, גם רוב הנוירולוגים והפסיכיאטרים יודעים לאבחן בגילאים צעירים. אצלנו בניצן יש יחידה רב תחומית ללקויות למידה והפרעות קשב, אנחנו מקיימים קבוצות הורים ומציעים גם הדרכה יחידנית להורים".


מה תמליצי להורים שנאמר להם אי אפשר לאבחן לפני גיל שש?
"שיתעקשו. יש חשיבות גדולה מאד לאבחון ולטיפול בגילאים צעירים, ויש מה לעשות. אם לא נעזור לילדים לפתח כישורים חברתיים, זה דבר שלא ניתן יהיה לתקן בגילאים מאוחרים יותר. ללא כישורים חברתיים שנרכשים בגילאים צעירים הילד עלול לסבול בבגרותו מקושי לפתח זוגיות והורות, יחסים חברתיים וכדומה. מדובר בקשיים רבים ואומללות גדולה, כי בעיניי פיתוח כישורים חברתיים חיוני יותר מכישורי למידה".

מתוך כתבתה של אסנת עופר בעיתון לאישה, 19/10/09