טעויות של הורים לילדים לקויי למידה
טעויות של הורים לילדים לקויי למידה
מתוך אתר וואלה, 19/3/09
ביום שני הקרוב, 23 במרץ, יתקיים יום ההתרמה השנתי של אגודת ניצן לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה, בעלי הפרעות קשב וריכוז ובעיות התנהגות והסתגלות. לקראת יום ההתרמה, ערכו מומחי אגודת ניצן את רשימת הטעויות הנפוצות שהורים לילדים עם ליקויי למידה עושים.
מתרוצצים מבולבלים בין אנשי מקצוע שונים
קיימת בארץ, במיוחד באזורים מבוססים, תופעה של אבחוני יתר כאשר נדלקת "נורה אדומה" אצל ההורה והוא חושד שלילד יש בעיות למידה, צצה מיד השאלה למי לפנות? מהי הכתובת הנכונה לאבחון הילד? והאם בכלל צריך לגשת לאבחון – או שמא האבחון עצמו יגרום לילד טראומה כלשהי? יש הורים, שיפנו תחילה לפסיכולוג המתמחה בילדים. הוא יבחן את הצד הרגשי של הילד, ויש סיכוי שיפנה אותם הלאה, במידת הצורך, לגורם מאבחן אחר. יש הורים שיפנו קודם לאבחון לקויות למידה, כדי שהילד יעבור אבחון דידקטי, ויש אחרים, שיפנו לפסיכיאטר המתמחה בילדים כדי לבחון את המצב. הורים מדווחים כי הם מחפשים עבור ילדיהם את אנשי המקצוע הכי מוכרים והכי נחשבים בתחומם, ומשקיעים כסף רב באבחון אחר אבחון. העניין מסתבך והולך כאשר אותו הורה עובר בין אנשי מקצוע שונים ואוסף מספר אבחונים. בסופו של דבר הוא לא מוצא מי ישב מולו וירכז את כל החומר, שנאסף על ילדו, כדי לתת לו תמונה בהירה וכוללת.
אגב, ייתכן, במקרים מסוימים, שהילד בכלל סובל מהפרעות שינה - כסינדרום ראשון. כלומר: הוא ישן לא טוב בלילה, וכתוצאה מכך סובל במהלך היום מקשיי זיכרון ומקושי להתרכז ולהשקיע בלימודיו, בעוד הוריו סוברים בטעות שיש לו לקות למידה כלשהי, או הפרעת קשב וריכוז – שרק פסיכיאטר יכול לאבחן במדויק.
אז מה עושים? מחפשים גוף מאבחן שהוא רב תחומי. כלומר גורם מקצועי, שבודק בראש ובראשונה האם צריך לאבחן את הילד? ואולי בכלל האבחונים מיותרים והילד רק סובל מקושי חולף וזמני עקב בעיה רגשית נקודתית, שמשפיעה על הישגיו הלימודיים (אח חדש נוסף למשפחה, מעבר דירה וכיו"ב). בסופו של דבר קיימת בארץ, במיוחד באזורים מבוססים כלכלית, תופעה של אבחוני יתר.
שנית, אותו גורם מקצועי צריך לנתב את הילד לאבחון הנכון ולפי הסדר הנכון. כלומר יש מקרים שכדאי להתחיל אבחון אצל פסיכיאטר לילדים. במקרים אחרים האבחון צריך להתחיל אצל הפסיכולוג וישנם מקרים שהאבחון צריך להתחיל אצל המאבחן הדידקטי. חשוב להורים לקבל תמונה מלאה על הילד מהפרופסיות השונות, שכן כל ילד הוא עולם ומלואו ולא יצור חד מימדי. פעמים רבות יש קשר בין ההפרעות השונות. ההורים צריכים לדרוש מהגורם המאבחן, שיכתוב את האבחון לאחר שיחה ותאום עם הגורמים המאבחנים האחרים.
בסוף התהליך מומלץ להורים לקבל דו"ח מסכם אחד, עליו חתומים המאבחנים השונים, ולא אוסף אבחונים, שאין ביניהם קשר. הדבר אפשרי במרכזי אבחון, בהם אבחונים שונים מבוצעים תחת קורת גג אחת. בכל מקרה, עם כל מאבחן מומלץ לקבוע שיחת סיכום ולא להסכים לקבל את ממצאי האבחון בדואר. במהלך שיחת הסיכום המאבחן אמור להסביר להורה את ממצאי האבחון, את המשמעויות, ולתת המלצות. כשמתעורר קושי, מומלץ לשוב ולפנות לגורם המאבחן ולשוחח איתו על מצב הילד על רקע האבחון, שנעשה.