דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
אגודת ניצן > > מן התקשורת - עיתונות

כמה תלמידים מעורבים באלימות?

 

כתבתו של עוזי ברוך, ערוץ 7 , 25/8/2010

 

אגודת ניצן נטלה על עצמה את האתגר לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה, ובדקה האם טוב לכלל התלמידים בבית הספר, ובכלל זה לתלמידים עם לקויות הלמידה?

הסקר נערך על בסיס מדגם ייעודי מייצג של אוכלוסיית הילדים בארץ בגילאי 18 – 15 על ידי מכון המחקר של רפי סמית, בשיתוף ד"ר איריס קלקא. אוכלוסיית לקויי הלמידה מהווה 17% מהמדגם.

 

בסקר נבדק האם טוב לתלמידים בבית-הספר?
63% מהנשאלים דיווחו כי טוב להם בבית הספר וחלקו לבית הספר את הציונים המחמיאים: 10 – 8 (כאשר הציון 10 בא לבטא: 'הכי טוב' והציון 1 – 'הכי גרוע'). סה"כ הציון הממוצע, שהתקבל לשאלה: 'האם טוב בבית הספר'? הוא 7.88! וזאת הפתעה חיובית, לכל הדעות.

לפי הבחנה מגדרית, לבנות הרבה יותר טוב בבי"ס מאשר לבנים! הן העניקו ציון ממוצע של 8.21, לעומת ציון ממוצע של 7.53 בלבד, שניתן על ידי הבנים.

בנוסף, השוואת תשובות התיכוניסטים הלומדים בישובי הפריפריה לאלה במרכז הארץ העלתה כי התיכוניסטים המתגוררים בפריפריה חשים טוב יותר בבית הספר מאשר חבריהם במרכז הארץ (ציון ממוצע של 8.15 – ע"י תלמידי הפריפריה, לעומת 7.68 - שניתן על ידי תלמידי מרכז הארץ).

בסקר נשאלו התלמידים האם הם חושבים שמעריכים אותם בביה"ס (מחנך, חברים לכיתה)? גם כאן התוצאות הפתיעו לטובה. המחנכים זכו לקבל את הציון 8.24, המורים המקצועיים – קיבלו 7.4 בממוצע, ואילו החברים לכיתה – קיבלו את הציון הגבוה 8.81.

 

האם יש הבדל בגישה לבית הספר (טוב / לא טוב?) בין המתקשים בלימודים לבין אלו שאינם?
שוב הפתעה לטובה - ציון ממוצע של 7.34 ניתן על ידי המתקשים בלימודים, לעומת ציון ממוצע של 8.32 לתלמידים, שטוענים כי אינם מתקשים. כמחצית מבני הנוער ציינו, שקיבלו שיעורים פרטיים במהלך שנת הלימודים, רובם פעם בשבוע,  או רק לפני בחינות. 74% מבעלי לקויות הלמידה נעזרו בשיעורים פרטיים, לעומת 42% מהתלמידים שלא אובחנו כבעלי לקויות.

 

מקובל להאמין שתלמידים עם לקויי למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז יסתירו את בעיותיהם.
מסתבר שהתלמידים, שאובחנו כלקויי למידה, פתוחים מאוד. 88% מתלמידי כיתות יא'-יב' טוענים שהסובבים אותם יודעים על ליקויי הלמידה איתם הם מתמודדים. התלמידים הצעירים יותר, לעומתם, מעט ביישנים יותר. 74% מתלמידי י', שאותרו כבעלי לקויות למידה – אמרו שהסובבים יודעים על לקויותיהם.

 

לדברי עפרה אלול, יו"ר אגודת ניצן: "שנים אנו פועלים באגודת ניצן להגברת המודעות הציבורית לקשיים, שמציבה לקות הלמידה. לשמחתי, כיום לקות הלמידה אינה מקושרת לסטיגמה שלילית כבעבר, וברור לכל כי אינה קשורה ליכולות חשיבה וליכולות אישיות פחותות. ממצאי הסקר, משמחים משום שהם משקפים את ההתקדמות הרבה בתחום. בעבר התמודדו תלמידים עם ליקויי למידה לא רק עם הקשיים האובייקטיבים שהציבה בפניהם הלקות, אלא גם עם תחושת בושה ומבוכה מהסביבה. ממצאי הסקר מלמדים על מצב שונה כיום. בגיל העשרה - בו מתגבשת הזהות העצמית והחברתית, בוחרים כיום התלמידים עם ליקויי הלמידה לשתף בפתיחות את חבריהם לגבי הקשיים שלהם. מדינת ישראל ניצבת כיום בשורה אחת עם מדינות מתקדמות אחרות בעולם, שבהן ליקוי הלמידה אינו מהווה עוד מחסום בפני האפשרות לרכוש השכלה גבוהה ולהתפתח מכל הבחינות".

 

ומה בעניין מעורבות באלימות?
בסקר אגודת ניצן לקראת פתיחת שנת הלימודים דיווחו 25% מתלמידי התיכון כי היו מעורבים באלימות מילולית במהלך השנה האחרונה, 14%. מתלמידי התיכון דיווחו כי היו מעורבים באלימות פיסית, ו-39% מתלמידי התיכון דיווחו כי הורחקו מהשיעור בשנה האחרונה.

במילים אחרות – תלמיד אחד מכל ארבעה ציין כי היה מעורב באלימות מילולית!, ותלמיד אחד מכל שבעה היה מעורב באלימות פיסית!.

 

מיהם התלמידים המעורבים במקרי אלימות?
נמצא שבנים מעורבים הרבה יותר מאשר בנות במעשי אלימות. 39% מהבנים היו מעורבים באלימות מילולית (לעומת 11% מהבנות), 24% היו מעורבים באלימות פיזית (לעומת 3% מהבנות), ואילו 56% מהתלמידים הורחקו מהשיעור (לעומת 23% מהבנות).

בנוסף, התלמידים שהתקשו בלימודים, היו מעורבים באחוז גבוה יותר של מקרי אלימות.

33% מתלמידי התיכון, שהתקשו בלימודים, דיווחו על מעורבות באלימות מילולית (לעומת 18% מהתלמידים, שלא נתקלו בקשיי לימודים), 18% מהמתקשים בלימודים דיווחו על מעורבות באלימות פיזית (לעומת 10% מהתלמידים האחרים), ואילו 43% מהמתקשים בלימודים הורחקו בשנה החולפת לפחות פעם אחת מהשיעור (לעומת 36% מאלו שאינם מתקשים).

45% מהתיכוניסטים עם ליקוי למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז ציינו שהורחקו מהשיעורים, לעומת 38% מהאחרים. המסקנה העולה היא: מי שמתקשה יותר בלימודים, גדול יותר הסיכוי באחוזים שיהיה מעורב במעשי אלימות.

 

מלי דנינו, מנכ"לית אגודת ניצן: "הסקר מציג תמונה מאוזנת של המציאות, שבה רוב בני הנוער מרגישים טוב בביה"ס. יחד עם זאת, השפעת הקשיים הלימודיים על תחושות התלמידים בביה"ס ברורה מאוד. התלמידים המתקשים, ובפרט בני נוער עם ליקויי למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז, מרגישים פחות בטוב בביה"ס, בהשוואה לתלמידים ללא קשיי למידה, ואחוז גבוה מהם אף מעורב במעשי אלימות. נתונים אלה מחזקים את ממצאי הסקר הקודם, שפרסמה אגודת ניצן, שהראה כי אחד מכל שלושה תלמידים מתמודד עם קשיים בתחום הרגשי – חברתי. בהתאם לממצאים אלו, ניתן כיום באגודת ניצן דגש מיוחד על עבודה רגשית עם הורים, ילדים ומורים, מתוך כוונה לקדם את מצב התלמידים ולתת כלים לכל הגורמים להתמודדות יעילה יותר עם הקשיים".

 

לכתבה המקורית לחץ כאן.