דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
אגודת ניצן > > מן התקשורת - עיתונות

להשקיע בניצן – לזכות בפרח

 

מתוך "שער למתחיל, 17/3/09

הילד מתקשה בקריאה? הילדה לא מצליחה לזהות אותיות? לפני שנים מספר, ילדים כאלה נחשבו לעצלנים במקרה הטוב וטיפשים במקרה הרע. היום, זה ידוע לכל שילדים רבים סובלים מלקויות למידה, ואם בעבר ילדים כאלה התקשו להשתלב במסגרות, לקבל חינוך ראוי ולזכת בהזדמנות להצלחה – היום זה כבר ברור מאליו שגם הם יכולים, שגם להם מגיע, ושאפשר בהחלט לפתור את הבעיה.

אחד הגופים המרכזיים בארץ שאחראי למהפך הזה ושמטפל בלקויות למידה, הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים, הוא אגודת ניצן.

את אגודת ניצן הקימו בשנת 1964 הורים ומתנדבים, במטרה להגביר את המודעות של החברה הישראלית לנושא לקויות הלמידה ולדאוג לאבחון וטיפול מתאימים לאלה שסובלים מכך.

לאגודת 35 סניפים בכל הארץ, שבהם מטפלים מדי שנה באלפי ילדים ובוגרים. הסניפים מציעים אבחון וטיפול לילדי גן, לתלמידי בית ספר, לסטודנטים ולמבוגרים. כמו כן מציעה האגודה מסגרות של שיקום וטיפול לבוגרים עם ליקויי למידה קשים במיוחד, מגוון רחב של קורסים והשתלמויות לאנשי מקצוע בתחום לקויות הלמידה וקבוצות תמיכה להורים.

איך תדעו אם ילדכם לקוי למידה?

מומחים בארץ ובעולם המערבי מעריכים כי כעשרה אחוזים מכלל הילדים והבוגרים סובלים מלקויות למידה. רובם הגדול יכולים להמשיך ללמוד בנסגרות הרגילות, ואחר כך להשתלב במעגל החיים הרגיל – אם רק יאבחנו אותם ויטפלו בהם.

לקות למידה היא קושי לרכוש כשרים בסיסיים בתחום הלמידה, ההתנהגות והתפקוד, על רקע נוירולוגי. תלמיד יוגדר כלקוי למידה אם מתקיימים בו שני תנאים:

  • יש פער ניכר וממושך בין הישגיו בלימודים לבין מה שמצפים ממנו בגילו, בתנאי שהוא משקיע, שהחינוך שלו מקובל, שהוא לומד בלי מעבר משפה לשפה או מתרבות לתרבות והוא בריא בנפשו ובגופו.
  • יש פער ניכר בין הישגי התלמיד לבין הכישורים השכליים שלו, כפי שנבחנו במבדקים אובייקטיביים.

חשוב להדגיש שאין הכוונה לקשיים הנובעים מפיגור שכלי, מפיגור סביבתי או מבעיות רגשיות רציניות. להיפך, ילדים שיש להם לקויות למידה הם לרוב בעלי פוטנציאל שכלי ממוצע ומעלה, אשר מתקשים בקריאה, בכתיבה, בכתיב או בחשבון (אחד מהתחומים או כמה מהם) בגלל בעיות במנגנונים קוגניטיביים כמו תפיסה חזותית, זיכרון, תפקוד מוטורי ועוד.

מובן שלא כל קושי בלימוד על לקות כלשהי. לעתים מדובר בכשל דידקטי, באימון בלתי מספיק של הילד, בכשל של המחנך בהקניית מקצוע הלימוד או בבעיות רגשיות.

כאשר מתעוררים סימני שאלה, כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע ולהפנות את הילד לאבחון.