דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
אגודת ניצן > > מן התקשורת - עיתונות

"הילדה מחוננת, אבל המורים חשבו שהיא טיפשה"

 

לילדים עם ליקויי למידה יש יותר בעיות רגשיות וחברתיות, בשיעור של פי 3 משאר הילדים. איך ניתן לעזור להם? קודם כל, לאבחן ואחר כך: לחזק, לתמוך ולאהוב. למומחי אגודת ניצן יש כמה עצות שיכולות לעזור.

מתוך כתבתה של גלית לוי שפורסמה ב-  ynet בתאריך 15/9/08   

 "6 השנים הראשונות בבית הספר היו סיוט". מספרת חנה צ' כשהיא נזכרת בשנות בית הספר היסודי של ביתה הבכורה, ילדה מחוננת עם יכולות אנליטיות מדהימות, אי קיו גבוה, וכישרון מתמטי יוצא דופן. "אבל גם קשיי תיאום בין עין ליד, דיסלקציה ודיסגרפיה וקשיים חברתיים שיכלו להביא את הצוות החינוכי לחשוב בטעות שמדובר בילדה טפשה", נזכרת חנה.

"היא סבלה מאוד, ואני לא ידעתי כיצד להתמודד עם זה. כעסתי על כך שהיא מתקשה לקבל החלטות פשוטות בשגרת היומיום, כעסתי על זה שהיא לא מספיקה להעתיק מהלוח את שורת המשימות, ראיתי את התסכול ההולך ומתגבר שלה ודאגתי שבגלל הרגישות הגבוהה שלה היא תיפגע מתגובות הסביבה, המורים והחברים".

לפני שנה, טרם המעבר לחטיבת הביניים, לכיתת המחוננים, פנו ההורים עם ביתם לאבחון "התוצאות היו מפתיעות: מצד אחד מדובר בילדה גאון, מצד שני ברור שיש לה דיסלקציה קשה, קשיים רגשיים ובטחון עצמי נמוך מאוד", מספרת חנה.

 

יותר בעיות חברתיות

ביתה של חנה אינה לבד. לאחוז גבוה מהילדים עם ליקויי הלמידה יש בעיות חברתיות ורגשיות, בשיעור של פי 3 מהאוכלוסייה הרגילה. על פי נתוני סקר של מכון סמית–קלקא, שנערך עבור אגודת ניצן, נמצא כי למעלה מ-50% מההורים, שדיווחו כי יש להם לפחות ילד אחד עם לקות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז, מסרו שבשנת הלימודים הקודמת התעוררו אצל הילד בעיות רגשיות או חברתיות.

צריך להבדיל בין קשיים רגשיים וחברתיים, הנובעים מהלקות עצמה, לבין קשיים חברתיים ורגשיים הנובעים מסיבות אחרות ואינם תלויים בלקות, מסבירים באגודה. קשיים חברתיים עשויים לנבוע מלקויות למידה לא מילוליות שבאות לידי ביטוי בקושי בהבנת מסרים חברתיים ובפרשנות שגויה של סיטואציות חברתיות ולכן יש לסייע לילד בלמידת כישורים אלה והתאמת תגובות הילד להקשר החברתי הנתון.

קשיים רגשיים וחברתיים עשויים לנבוע גם מהלקוּת עצמה, מהתסכולים שנוצרים עקב הפער הגדול בין היכולת הפוטנציאלית של הילד לבין האפשרות לתרגם יכולת זו לביצוע (למשל, תסכול עקב קשיי קריאה וכתיבה).

 

להמשך הכתבה באתר ynet לחץ כאן.