דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
אגודת ניצן > > מן התקשורת - עיתונות

”כן, אני יכול”

 

הורים לילדים לקויי למידה ממלאים תפקיד מהותי בפיצוח דרך ההתמודדות הנכונה עם הקושי. איך עוזרים לילד שמצהיר "אני לא יכול"? מאילו טעויות קלאסיות חשוב להמנע? ומהי דרך המלך להקצאת המשאבים המשפחתיים, כך שיתר בני המשפחה לא ירגישו זנוחים? הופכים את הייאוש לתקווה ואת הכשלון להצלחה.

מאת: בתיה טולדנו

כמי שגדלה בבית שחינך להישגיות ולמצוינות לימודית, יתכן שאלמלא הייתי בעצמי אם לילד לקוי למידה, הייתי ממשיכה להנחיל את אותה מורשת מוטעת לצאצאיי, אבל בזכותו למדתי שאין לראות ביכולת הקוגניטיבית חזות הכל, וכי ילד לקוי למידה הוא ילד עם עולם פנימי עשיר המשופע בהמון כישורים אחרים. ממנו גם למדתי עד כמה המשאב החשוב ביותר לקידומו של ילד הוא התמיכה ההורית - כמה חשוב להגיד לו מדי פעם שהוא יכול, מסוגל, וגם יצליח, יהיו הקשיים אשר יהיו.

לפניכם מצבים נפוצים שבהם הורים לילדים בעלי לקויות למידה מוצאים את עצמם ועצות המומחים להתמודדות נכונה איתם.

 

"יש לי עוד שיעורים!"

 

בן התשע אובחן עם לקות למידה המתבטאת בעיקר בכתיבה ובניסוח. אתם כהורים אכפתיים המבקשים לסייע לו להיות שווה בין שווים כך שלא יחוש כי הלקות מהווה עבורו סוג של מגבלה, דואגים לשבת עימו מדי יום על הכנת שיעורים והכנה למבחנים. האינטנסיביות הנדרשת מכם לצורך מילוי המשימות הלימודיות מתישה, שוחקת ומתסכלת. לא אחת אתם מגיבים בכעס על כך שהילד מתקשה להבין, תגובה שמעכירה את מערכת היחסים שלכם. המעמסה המוטלת עליכם כתוצאה מאותן משימות לימודיות כופה עליכם להיות שם כל הזמן בשבילו ואתם מתקשים לגייס כוחות להתמודד שעות על גבי שעות עם משימות הכנת שיעורי הבית והמבחנים.

 

מה עושים?

ד"ר מלי דנינו, מנכ"לית אגודת ניצן, מציינת כי על ההורים לשוחח עם הילד על הקושי שהוא חווה בהכנת השיעורים כערובה לשימור יחס חיובי ושגרה תומכת.  במקביל יש לפתח אסטרטגיות למידה נכונות יותר. "אם למשל, יש לילד שיעורי בית רבים בדרגות קושי שונות יותר, רצוי להתחיל עם המשימות הקלות ואחר כך להמשיך לקשות יותר. וכמובן, לקבוע עימו את תדירות ומשך ההפסקות בזמן הכנת השיעורים" היא מסבירה. "בנוסף, חשוב לדעת כי לעיתים ילד עם לקויות למידה מתקשה לגייס אנרגיה ללמידה כשהוא בגפו. לכן בהתחלה מומלץ לשבת לידו ולעודד אותו, ורק בהדרגה לצמצם את הנוכחות ההורית. כדאי גם לסייע לילד בארגון המשימות שקיבל בבית הספר: לעזור לו לבחור במה להתחיל, לאסוף ולארגן את החפצים הנחוצים לו, לוודא שהוא מבין מה נדרש לעשות, לוודא שהצליח להתחיל, ולתת לו להמשיך לבד.

כמו כן, אם ההורה חש שאינו האדם המתאים לסייע לילד עם שיעורי הבית והעבודה המשותפת גורמת לתסכול, רצוי שיחפש עזרה חיצונית. "ילד לקוי למידה זקוק לסביבה בטוחה ואוהבת, שכן רק בסביבה כזו הוא יכול להתמודד עם דרישות לימודיות וכשלונות. חשוב יותר שההורים ישמרו על מערכת יחסים טובה עם הילד, מאשר ייכנסו עימו למעגל של כעס ורגזנות על רקע שיעורי הבית", היא מדגישה. "במקביל על ההורים לקיים קשר רציף עם מחנכת הכיתה בנוגע לקושי העולה בהכנת השיעורים כתוצאה מלקותו של הילד, ועליהם לבחון במשותף אפשרויות אחרות, כמו: הגשת עבודה במקום שיעורי בית, אפשרות להבעה בע"פ במקום בכתב, ועוד".

 

איור: הדס פיצ'וטו 

 

לכתבה המלאה לחץ כאן