דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
אגודת ניצן > > מן העיתונות - תקשורת

”נוער לא רגוע”


רון (שם בדוי), בן 14, מכיתה ח' במרכז הארץ, הסובל מלקויות למידה, הוא דוגמה לקשיים בלימודים ולקשיים חברתיים ורגשיים. רון מתוסכל וכועס על בית הספר. פגוע מהיחס המזלזל של המחנכת וצוות המורים, שאינם מכירים בקשייו, וגם נוזפים בו מפעם לפעם מול עיני כל התלמידים ופוגעים בו ובמעמדו החברתי.  
רון מספר: "בתחילת כיתה ז' עברתי אבחון דידקטי. גילו שיש לי קשיים גרפיים-מוטוריים וגם קשיים במיקוד ובראייה. עם אותיות קטנות קשה לי להסתדר. בכיתה, אני לא מספיק להעתיק מהלוח וגם לא מצליח להבין מה שאני קורא. במבחנים בכתב, אני לא מצליח אפילו אם אני מכיר את החומר מצוין. זה מתסכל. אני לומד ו'חורש' לקראת המבחנים. ממש 'שר' את החומר, אבל במבחנים מקבל ציונים נמוכים וזה מרגיז ומייאש. הבעיה שלי היא שהמורים לא מבינים את הקשיים שלי. חושבים שאני מגזים, שאני ממציא. לא מתחשבים במצב שלי. המשפט הכי מעליב שהמחנכת שלי אמרה לי הוא שאני עצלן ולא אגיע רחוק. לו רק הייתה מבינה אותי. בכלל, המורים לגמרי לא מבינים אותי, גם כשאני מתאמץ – להם לא אכפת. הם מזלזלים במאמצים שלי. הם גורמים לי בעיות עם החברים שלי. לא נעים לי לשמוע כמה אני עצלן ליד כל חברי בכיתה. זה מעליב. גורם לכולם לחשוב שהם צודקים. הלוואי ואני כבר אסיים עם בית הספר. אני לא אוהב אותו, בעיקר סובל שם. גם אמא שלי שמנסה שוב ושוב להסביר למורים על הקשיים שלי נתקלת באוזניים אטומות, בזלזול ובחוסר הבנה. אין לי הזדמנות שווה להצליח בבית הספר כמו כולם".

 

לקראת יום ההתרמה השנתי של אגודת ניצן ושל ארגוני החרשים שיתקיים ביום ג'  16 בנובמבר מפרסמת אגודת ניצן סקר, שעיקר ממצאיו:

  • כרבע מהתיכוניסטים ניגשו ב-3 השנים האחרונות לאבחוני איתור ליקויי למידה ו/או הפרעות קשב. אצל 17% מכלל התיכוניסטים אומתו החשדות.
  • 45% מהתיכוניסטים בישראל מדווחים על קשיים בלימודים.
  • כחצי מכלל התיכוניסטים בארץ נעזרים בשיעורים פרטיים.
  • כמעט חצי מהתיכוניסטים עם ליקויי הלמידה/הפרעת קשב: מורחקים מהשיעורים.
  • 1 תיכוניסט מכל 4 מעורב באלימות בביה"ס !

 

עפרה אלול, יו"ר אגודת ניצן: "יום ההתרמה השנה מעלה על סדר היום את אוכלוסיית המתבגרים במדינת ישראל. בגיל ההתבגרות מתגבשת הזהות העצמית של המתבגר, השואף לממש את עצמיותו, ובמקביל לחוש שהוא שייך לחברת בני גילו. תקופה זו מציבה קשיים מיוחדים למתבגרים עם ליקויי למידה, ועל אלה נוספות בדרך כלל חוויות של כישלון לימודי, הפוגעות בדימוי העצמי של המתבגר ובתדמיתו החברתית. משום כך, אבחון מקור הקשיים – הוא הצעד הראשון לקראת התמודדות מיטיבה של המתבגר. אחריו נכונה לו דרך ארוכה של הבנת קשייו וקבלתם, לימוד אסטרטגיות למידה, סיוע מקצועי בלימודים וסיוע רגשי".


הסקר נערך על בסיס מדגם ייעודי מייצג של בני הנוער בארץ בגילאי 18 – 15 (כיתות י' – יב') ע"י מכון המחקר של רפי סמית, בשיתוף ד"ר איריס קלקא. אוכלוסיית לקויי הלמידה מהווה 17% מהמדגם, נתון זהה לידוע על היקף תופעת לקות הלמידה בישראל.
מהסקר עולה כי 26% מכלל התיכוניסטים בארץ ניגשו באחת משלוש השנים האחרונות לאבחון של ליקויי למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז. שני שליש מהם, המהווים 17% מכלל תלמידי התיכון אותרו כבעלי לקויות.
בחינת ממצאים אלה על רקע אזור המגורים של המתבגרים העלתה כי קיים פער בין הפריפריה לבין מרכז הארץ. 82% מתיכוניסטים בפריפריה, לעומת 60% מהתיכוניסטים במרכז, שניגשו לאבחונים, נתגלו כבעלי לקויות, כלומר: קיים סיכוי גדול יותר שתלמיד תיכון מהפריפריה הניגש לאבחון, יאותר כבעל לקות למידה, לעומת תלמיד מרכז הארץ. 

מי ניגש לאבחונים? 45% מהתיכוניסטים דיווחו על קשיי לימודים. מתוכם, 36% פנו לאבחון, לעומת 17% מהתיכוניסטים, שדיווחו כי אינם מתקשים בלימודים, וניגשו לאבחון בכל זאת. 

אופן ההתמודדות: 35% בלבד מתלמידי התיכון, שאותרו כבעלי ליקויי למידה, מקבלים שעות תגבור מביה"ס. 72% מהם  מדווחים כי אלה מסייעות להם להתמודד עם מטלותיהם.
הסיוע הפרטי, שלא במסגרת ביה"ס שכיח מאוד, ובפרט בקרב תלמידים עם ליקויי למידה.
כמחצית מכלל התיכוניסטים נעזרים בשיעורים פרטיים. 74% מבעלי ליקויי הלמידה - לעומת 42% מהתיכוניסטים ללא ליקויים דומים.

הפרעות ואלימות: דבר שבשגרה: 25% מתמידי התיכון (1 – מכל 4!) היו מעורבים באלימות מילולית אשתקד, 14% !! (1 – מכל 7)  מתלמידי התיכון דיווחו כי היו מעורבים  אשתקד באלימות פיסית! לא נמצא הבדל בין תלמידים עם ליקויי למידה לתלמידים רגילים בעניין מעורבות באלימות, עם זאת, נמצא הבדל בין בעלי ליקויי למידה ותלמידים ללא קשיים דומים בעניין הרחקות מהשיעורים. 39% מתלמידי התיכון דיווחו כי הורחקו מהשיעור בשנה האחרונה, 45% מהתיכוניסטים עם ליקויי למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז, לעומת 38% מהתלמידים ללא קשיים דומים.

בנוסף, התלמידים המתקשים בלימודים, מעורבים באחוז גבוה יותר של מעשי אלימות. 33% מתלמידי התיכון שהתקשו בלימודים דיווחו על מעורבות באלימות מילולית (לעומת 18% מהתלמידים, שלא נתקלו בקשיי לימודים), 18% מהמתקשים בלימודים דיווחו על מעורבות באלימות פיזית (לעומת 10% מהתלמידים האחרים),

גם השנה אגודת ניצן חילקה מלגות בהיקף של 2 מיליון ₪ באמצעות קרנות ותורמים ליותר מ- 500 ילדים ממשפחות מצוקה. הכסף, שייאסף ביום ההתרמה, מיועד למימון אבחונים ולהוראה מתקנת.


לכתבה שהתפרסמה באתר מורשת לחץ כאן.


כתבות נוספות בנושא:


 מתוך "קול הכפר" 12/11/10



מתוך "קול הרצליה" 12/11/10: