כיצד בוחרים משחק לילד? / רוויטל גנץ, מנהלת ארצית, ניצן הורים
חנויות הצעצועים מלאים במשחקים הנסובים כמעט על כל נושא- פיתוח החשיבה, פיתוח היצירתיות, פיתוח העצמאות לצד משחקים שמטרתם כיף פשוט והנאה.
משחק משותף הוא זמן נטו שלכם עם הילד. כאן המקום לפנות את הזמן לפעילות משותפת, להתנתק ממטלות היומיום ולזרום למחוזות אחרים – על פי גיל, העדפה, רצון, אתגר, למידה. בחרו את המקום המתאים למשחק, תנו לילדכם להיעזר בכם, לחבק אם מעוניין, שמרו על קשר עין והיו קשובים לצרכיו. ההנאה מהיחד חשובה, ותגרום לילד לצפות לפעם הבאה בה תשחקו יחדיו.
ההכנה לפני המשחק משמעותית להצלחת הפעילות המשותפת. בחרו זמן שבו אפשר לשחק ביחד וברוגע, הפחיתו גירויים בחדר, השאירו מגוון מצומצם יחסית של משחקים ואפשרו לילד לבחור משחק.
לפני שמתחילים, חשוב לוודא שכל חלקי המשחק נמצאים. מותר ליצור "הקלות במשחק" תוך כדי פעילות כדי למנוע תסכול מיותר. חשוב לזהות מתי הילד כבר לא מסוגל להתרכז וליזום את סיומו של המשחק בהנחיית ההורה ובהחלטה משותפת.
חשוב לרענן מדי פעם את המשחקים, להחליף משחקים שאינם מתאימים עוד, להוציא משחקים בהם חסרים חלקים (פאזלים, משחקי קופסה) למניעת עומס מיותר ותסכול. רעננו מדי פעם את מדפי המשחקים, כדי למנוע בלבול ותיסכול. איך בוחרים משחק?
כשבוחרים משחק, צריך לבחור כזה שהילד יאהב, וגם משחק אשר יעזור לו בהתפתחות, לכן חשוב לאזן בין מגוון השיקולים הבאים:
התאימו את רמת האתגר ליכולת הילד. המשחק אמור לאתגר את הילד, לספק לו חווית הנאה, סיפוק מההצלחה ולא רק חזרה על יכולות קיימות. לא צריך תמיד "לתת לילד לנצח" על מנת שייהנה וגם לא תמיד לנצח אותו כדי שיחווה הפסד. צריך לשחק ברמה המאתגרת אותו באופן התואם לו.
קנו משחק המתאים לגיל הילד וליכולותיו. המשחק והפעילויות הנלוות צריכים להיות מותאמים לשלב ההתפתחותי (מוטורי, קוגניטיבי ורגשי) של הילד.
בחרו משחק, שיכול לסייע בפיתוח ידע ויכולות בתחום שהילד חלש.
תוך כדי משחק מפעיל הילד את איברי גופו, הוא פעיל ומתנסה בפעילות לא מובנית. בהתאם לסוג המשחק, הילד חווה שכלול של תפקוד המוטוריקה העדינה, מוטוריקה גסה, שיווי משקל, תיאום בין שני צידי גוף (קואורדינציה), תזמון, רצף פעילות ועוד.
משחקים אפשריים: משחקי קופסה כמו 'הך פטיש', משחקי בנייה כגון: לגו וקוביות, ומשחקי חוץ, כגון: 'תופסת' ומשחקי כדור.
תוך כדי משחק עוסק הילד בחקירה, תהליכי למידה, זיכרון, תפיסה חזותית ועוד. הילד גם מתנסה בשיחה, בניהול דיאלוג, הרחבת אוצר המילים ובניית משפטים.
משחקים אפשריים: משחקי זיכרון, משחקי הפכים ושייכות ומשחקי לוטו למיניהם.
המשחק מאפשר הנאה, פורקן רגשי ועיבוד תכנים רגשיים. חוויות הילד בעת המשחק, תכני המשחק, התמודדויות תוך כדי המשחק עם חוקים, שמירה על התור, ניצחון והפסד - כל אלו תורמים להתנסויות רגשיות חשובות ולצבירת כלים להתמודדות עם מצבים דומים בזמן אמת.
משחקים אפשריים: 'היער הקסום', משחקי קלפים, מונופול. בובות, תחפושות.
המשחק מהווה מקום בטוח לעיבוד רגשות ותחושות, לפיכך אין צורך לחשוש מלקנות לילד המבקש "צעצועי מלחמה" (חרבות, רובים), או לדחות בקשה ל"עוד בובות". כמובן שההיענות לבקשות הילד צריכה להיעשות באיזון ובמידה מותאמת (לא רק משחקי מלחמה...). לרוב, ילדים בוחרים להיצמד לצעצועים אלה, שדווקא הפשטות שבהם מאפשרת להם לפתח יצירתיות וליזום משחק דמיוני שייתן מקום לעיבוד רגשות.
משחק משותף מאפשר שיתוף פעולה עם האחר, משכלל את התקשורת המילולית תוך כדי ניהול דיאלוג והעשרת אוצר המילים המתחייב במשחק. ההתנסות הרגשית במהלך המשחק מהווה התנסות בפתרון קונפליקטים והסתגלות לקודים החברתיים המלווים הפסד, ניצחון, הישג, המתנה בתור וכו'.
משחקים אפשריים: מונופול, צוללות, 'מי הדמות המסתורית', משחק הזכרון, לוטו.
ההתנהלות סביב המשחק תורמת רבות ללימוד ולהתנסות בהתארגנות. הוא כולל התנסויות כמו: קביעת סדר התורות, סידור כלי המשחק, בקרה על תקינותו, הימצאות כל החלקים הנדרשים, זריזות ועצמאות.
המשחקים בבית צריכים להיות מגוונים על מנת לפתח יצירתיות בתחומים שונים. לפיכך, אם ילדכם מעדיף סוג מסוים של צעצועים/משחקים, תפקידכם כהורים לחשוף אותו לחוויות משחק נוספות, שיוכלו לספק מגוון צרכים. לדוגמה, חשוב לאפשר לבת לשחק במכוניות ולבן בבובות – גם אם זו לא משיכתם הטבעית.
ילד הנמנע ממשחקי כדור, כדאי לזמן לו גם משחקים מתחום זה בבית. תמיד כדאי לברר מהי סיבת הרתיעה ממשחק מסוים, אולי ההימנעות כרוכה בקושי פיזי או מוטורי.
חשוב להתחשב ברצון הילד. אם הילד התנסה במשחק שעניין אותו בגן/אצל חבר - אפשר "לזרום" עם רצונו (כמובן במידה ומתיישב עם הקריטריונים שלכם). התחשבות בהעדפתו תעצים את המוטיבציה שלו לשחק.
בטיחות היא שיקול חשוב בבחירת צעצועים ומשחקים. חשוב להתאים משחק לגיל, לבדוק הודעות בטיחות, להמנע מקניית משחק בעל חלקים קטנים אם הילדים מתחת לגיל 3 ובעיקר כאשר יש אחים קטנים בבית, להקפיד לאחסן משחקים מסויימים במקום לא נגיש.
אחרון חביב, אך לעיתים ראשון במעלה: מרכיב העלויות ביחס למענה שנותן המשחק לילד. מומלץ כמובן לעשות "סקרי שוק" לפני הרכישה.
גם אם בחרנו משחק עבור הילד באופן מושכל. יתכן וטעינו. במידה והילד לא מתחבר ומסרב לשחק – זהו סימן שהמשחק אינו תואם את צרכיו כרגע. לא רצוי לכפות משחק על הילד. במקרה כזה רצוי להניח את המשחק בצד. יתכן מאוד שבמהלך הזמן הוא יהפוך ליותר אטרקטיבי.
מאת רוויטל גנץ, מנהלת ארצית ניצן הורים, מרפאה בעיסוק ויועצת חינוכית עם התמחות בגיל הרך
פורסם בעיתון מעריב, 26/12/2012
איור בדף הבית: הדס פיצ'וטו