כך נתכונן לשנת הלימודים / ד"ר מלי דנינו
בפתח שנת הלימודים יש לנו ההורים הזדמנות לחדש את מערכת היחסים עם בית הספר ולגייסו לצרכי הילדים.
ד"ר מלי דנינו, מנכ"לית אגודת ניצן רכזה המלצות בנושא. ההמלצות נכונות להורי כלל הילדים, קל וחומר להורי ילדים עם ליקויי למידה:
- - כדאי כבר בתחילת השנה לשתף את הצוות החינוכי בבית הספר בקשיי הילד. מומלץ לתאם עם אנשי הצוות החינוכי פגישת הכרות כבר בראשית השנה, ולא להמתין להמשכה. חשוב לקיים מפגשים כאלה ממקום של כבוד הדדי ותקשורת חיובית וזורמת.
- – כדאי להגיע לפגישות כאלה עם מטרות ברורות, מוגדרות ומעשיות. לדוגמא: כשיש לילד בעיה חברתית - יעד מעשי יהיה לבקש סיוע לילד ביצירת קשר חברתי עם תלמיד אחד או שניים. כשיש בעיה לימודית – כדאי להתמקד בקידום במקצוע אחד או שניים.
- - לקראת הפגישה חשוב להצטייד במסמכים הנוגעים להיסטוריה החינוכית של הילד, תוצאות אבחונים, המלצות אנשי מקצוע וכל חומר מקצועי הנוגע לקשיים וללקויות למידה, במידה וקיימות.
- – כדאי לשקול האם לעדכן את הילד בדבר קיום הפגישה, או להימנע מכך במקרים בהם הוא עלול להיפגע. במידה ומחליטים לשתפו, חשוב לשמוע מה דעתו ומהם צרכיו המדויקים.
- - מומלץ לכתוב פרוטוקול במהלך הפגישה ולהעביר העתק לבית הספר, כדי לעקוב ולפקח אחר יישום ההסכמות.
- - במידת האפשר, חשוב ששני ההורים יגיעו לפגישה, גם אם אינם מגדלים את הילד יחד. הגעה משותפת מעידה על רצינות.
יצירת קשר טוב עם בית הספר כבר מראשית השנה, תסייע לכך שהמורים יהיו קשובים לצרכי הילד.
הקשר יכול להתקיים דרך הטלפון, במייל, או דרך מזכירות בית הספר. עם זאת, חשוב שלא להציף ב'מבול' של פניות, ולזכור שבכל כיתה לומדים עשרות תלמידים.
כדאי להורים ללמוד מהם המשאבים העומדים לרשות המערכת, מהן מגבלותיה והיכן טמון הפוטנציאל לסייע לילד. חשוב להבין את מגבלות המערכת ולא להיתפס כנודניקים.
למניעת מורת רוח. לדוגמה: בקשה מהמורה להקדיש "רק" שעה בשבוע לתגבור לימודי, או לשיחה עם הילד, לא תחשב לבקשה ריאלית. המורה אינה מתוגמלת על שעה זו, ולכן לא הגיוני שתידרש לעשות זאת על חשבון זמנה הפנוי. מנגד, לשאול את הילד לשלומו, להתעניין אם קיימת בעיה, לדווח להורה על שינוי אצל הילד– ייחשבו לבקשות סבירות.