דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

אימון הורים

אני אם לשני בנים, הבכור בן 10 עם ADHD ולקויות למידה והצעיר כבן 3, הבכור עבר השנה לביה"ס קישון (ביה"ס ללקויי למידה ובינתיים נראה מרוצה. אין ספק שהמעבר מהמרכז לכאן, לפני שנה, עשה את שלו והשפיע על כל הבית (אני מגדלת אותם לבד) ועכשיו מתחילה לראות קצת ניצני סיפוק, קצת שלווה בבית. אין צורך לספר לך עד כמה קשה להתמודד עם ילד עם ADHD ולקויות למידה ולבטח גם דימוי נמוך ולאחרונה חרדות גדולות. אני רואה את זה כהישרדות יום יומית והרבה פעמים שואלת את עצמי: "האם עשיתי נכון"? "הענשתי נכון"? או "למה תמיד צריך להעניש אותו ולכעוס עליו רוב הזמן..וזה מאד מייסר אותי. אני מקבלת הדרכת הורים מאישה נפלאה שממש מבינה אותי ואת הקשיים ולא שופטת אותי כפי שבעבר עשו, אלא שאנחנו מנתחות כל קושי /בעיה/צורת התייחסות ועל זה רציתי לשאול אותך..ולהתייחס: מהו תהליך האימון? וכיצד הוא משפיע עליו / עליי?? למה אני מרגישה שחלק גדול מהזמן אני כעוסה כלפיו, האימפולסיביות שלו, הטון דיבור,לפעמים יש אלימות פיזית והרמת יד שעל זה קיבל עונש כבד ולא מעז, וגם על זה קיבלתי הדרכה. בגלל שקשה איתו אני חשה שהוא במובן מסוים מקופח, הקטן באופן מאד טבעי צמוד יותר אליי ואני חשה רגשות אשם רוב הזמן שהרי את הגדול אני אוהבת בכל מאודי, ובגלל הבעיות והקשיים קשה לי מאד לגשת אליו לפעמים, אני מתעייפת מהר ממנו והוא חש את זה. דבר נוסף, הוא לא רוצה להכין שיעורים כשחוזר ולפעמים מכין בהפסקה (ואין לו ממש הרבה). הסייעת אמרה לי לא לכעוס עליו ולא להכריח, קשה לי כי לפעמים אני חשה לא מעורה במה שקורה למרות שאני פותחת את הילקוט וכו', הוא משחק עם המחשב שלו , לא מרבה לשתף אותי, האם יש התנהגות מסוימת לילד עם לקויות למידה?? האם אני מצפה מעבר למה שיכול? אייך אני אמורה להתנהג אליו.. ממש חסרת אונים לפעמים ודיי מתוסכלת.

ניכר שאת קשובה מאד לבנך ועושה מאמצים רבים לסייע לו, ועל כך אנו רוצים להוקיר אותך. ההתמודדות עם גידול ילד עם קשיים, כפי שאת מתארת אותם, אינה פשוטה ומצריכה פעמים רבות עצה טובה וליווי מקצועי. הקשיים שאת מתארת אכן אופייניים לילדים עם בעיות קשב וריכוז ובאים לידי ביטוי בקשיים בוויסות הרגשי, ביכולת התכנון וההתארגנות, באימפולסיביות, בעיות בהתנהגות ועוד. 

באגודת ניצן אנו מציעים להורים שני מסלולים בהם הורים יכולים להסתייע:

  1. אימון להורים עם ל"ל והפרעות קשב וריכוז - האימון מיועד להורים לילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. זהו תהליך של צמיחה אישית בליווי צמוד של מאמן, שהנו מומחה בתחום מטעם אגודת ניצן. התהליך מתקיים במסגרת של 12 מפגשים של ההורים עם מאמן אישי (פסיכולוג, עו"ס, יועץ חינוכי וכד'). במהלך האימון יקבל ההורה כלים להתמודדות יעילה יותר עם ילדו. בליווי המאמן, ההורה יבין מהם הדפוסים שבולמים אותו בחייו ועם ילדו ואילו דפוסים יעילים יותר ומקדמים אותו. האימון מתמקד בהתבוננות עצמית של ההורה ובדיאלוג שיתופי עם הילד.
  2. מסלול נוסף הינו קבוצות ההורים שמאפשרות להורים המתמודדים עם קשיים דומים להיפגש, להיעזר זה בזה, לשמוע מילה טובה או עצה טובה, בליווי של אנשי מקצוע מתחום הנחיית הקבוצות אשר מומחים בתחום לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז.
    אני מציעה לך להתקשר אל מרכז ההדרכה הארצי של ניצן בטל': 03-5372266 על מנת שנוכל לספר לך עוד על אימון / קב' הורים ולהפנות אותך לסניף הקרוב לאזור מגורייך.
    בנוסף, אנו ממליצים לך לקרוא את הספר "ההורה כמאמן". הספר נכתב עבור הורים המתמודדים עם ילדם הסובל מלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז ויוצא אתם אל המסע מהמקום של הקושי וחוסר האונים למקום של העצמה וסנגור. הספר מספר על התמודדות יעילה של הורים אשר מעניקים מהידע ומהניסיון שלהם להורים אחרים המתמודדים עם בעיות דומות.
בני בן 6, אובחן בשנה שעברה כ ADHD מטופל ברטילין כבר חצי שנה. ישנם ימים שמאוד קשה לי להבין אותו ורואים שהוא מתוסכל מכך שאני לא מבינה ואפילו הוא בעצמו לא יודע מה קורה לו. התחלתי לברר תהליך של הדרכה פרטית בביתנו ע"י יועצת חינוכית, ההדרכה היא רק להורים ללא הילד. הדרכה כזו מאוד יקרה ולכן אני מעוניינת לבדוק אופציה להשתתף בקבוצת הורים, אך לא מצאתי באזור שלי (אני גרה בחולון)). שאלותי: 1. מה ההבדל בין אימון ל הדרכה / טיפול? 2. בכמה מפגשים מדובר בתהליך של אימון ומה עושים במפגשים אלה? 3. האם שני ההורים צריכים להשתתף? 4. אשמח אם תוכלו להפנות אותי, לפי אזור מגוריי, למקום שבו קיים אימון מסוג זה. אני מרגישה שאני לא מבינה אותו ובגלל זה אני כועסת על עצמי ולפעמים גם עליו...אשמח לתשובות ולעזרה...

בתשובה לשאלותייך:

  1. תהליך האימון, כמו תהליך הטיפול, עוסק בזהותו ובחייו של האדם, ומתמקד בהבנה של תהליכים תוך-אישיים ובין-אישיים. יחד עם זאת, תהליך הטיפול מתמקד בעברו של המטופל, בעוד שתהליך האימון מתמקד בעתיד. האימון מתמקד בכוחות ובחוזקות של המתאמן ואילו הטיפול מתמקד בחולשות ובקשיים. כמו כן, האימון הינו קצר מועד לעומת הטיפול שהינו בדר"כ ארוך טווח. בטיפול המטופל בדר"כ פאסיבי, בעוד באימון המתאמן לוקח חלק פעיל בתהליך.
  2. אימון הנו תהליך של צמיחה אישית בליווי צמוד של מאמן, המומחה בתחום לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז מטעם אגודת ניצן. האימון מורכב מסדרה של שיחות שבמהלכן לומד המאמן להכיר את המתאמן ואת דפוסי הפעולה שלו, ומסייע לו באמצעות האימון לשפר מיומנויות ויכולות, לעצב מחדש דפוסי התנהגות, להתמודד עם משברים ולהביא לשיפור במערכות יחסים במעגלי החיים השונים.
    תהליך האימון באגודת ניצן מיועד להורים לילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. התהליך מתקיים במסגרת של 12 מפגשים של ההורים עם מאמן אישי (פסיכולוג, עו"ס, יועץ חינוכי מומחה בתחום לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז). במהלך האימון יקבל ההורה כלים להתמודדות יעילה יותר עם ילדו. בליווי המאמן, ההורה יבין מהם הדפוסים שבולמים אותו בחייו ועם ילדו ואילו דפוסים יעילים יותר ומקדמים אותו. האימון מתמקד בהתבוננות עצמית של ההורה ובדיאלוג שיתופי עם הילד. 
  3. אנו מאד ממליצים לשני ההורים להשתתף בפעילויות המוצעות של אגודת ניצן. אפשר כמובן להגיע גם בנפרד.
  4. האימון מתקיים במרכז הארצי של אגודת ניצן ברח' המסגר 18, תל-אביב. לפרטים נוספים אנא פני לטל' 03-5372266, שלוחה 221.
הוצעה לי הדרכת הורים חד הורית בניצן (סטז של מתמחה), היות שאנחנו מחפשים הדרכת הורים לשני בני הזוג החלטתי לוותר . אשמח אם תאירי את עיניי למה הדרכה חד הורית (12 מפגשים) תתרום לנו כמשפחה ? ומה עומד מאחורי הרציונל או ההחלטה של ניצן ללכת לכיוון הזה במקום הדרכת הורים שמוכרת לנו כזוג הורים ?

בתוכנית להכשרת מאמנים להורים לילדים עם ל"ל והפרעות קשב וריכוז לומדים אנשי מקצוע מתחום הטיפול, הייעוץ, החינוך, מומחים בתחום לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז, המאמנים בכל פעם הורה אחד בהקשר לילד המתקשה. בתהליך האימוני, להבדיל מהדרכת הורים, המאמן לומד להכיר את המתאמן ואת דפוסי הפעולה שלו, ומסייע לו באמצעות האימון לשפר מיומנויות ויכולות, לעצב מחדש דפוסי התנהגות, להתמודד עם משברים ולהביא לשיפור במערכות יחסים במעגלי החיים השונים.
מסיבות אלה, האימון הוא אימון אישי להורה, מתוך כוונה לשפר את יכולתו לתמוך בילדו ולהרחיב את יכולת ההתבוננות וגיוס בן הזוג ורשת תמיכה שתוכל לסייע בתהליכים הללו.
מחקרים מעלים כי גם אם אחד מבני הזוג מקבל טיפול מסוג כלשהו יש לכך השפעה משמעותית על בן הזוג השני ועל כלל המערכת המשפחתית.
עם זאת, להשתתפות שני בני הזוג בכל תוכנית התערבות יתרון אדיר. כך לדוגמא, ניתן להצטרף לקבוצות ההורים הן כזוג והן כהורים בודדים. גם בתוכנית אימון ההורים אנו נערכים השנה להכשרה וליווי של מאמנים בתוכנית לאימון זוגי, בהדרכתה של פסיכולוגית ומדריכה לטיפול משפחתי המלווה באמצעות סופרוויז'ן את המאמנים.