דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

הורים שואלים

הורים שואלים כיצד יוכלו לסייע לילדיהם
בתי בכיתה ג' – המחנכת טוענת שאינה קוראת ברמה המתאימה לגילה ולכן זקוקה לאבחון , בתחושת הבטן שלי כאימא- הילדה בסדר גמור, מה הייתם ממליצים לי לעשות ?

אין כמו תחושות בטן של אימא המכירה  את ילדיה היטב, יחד עם זאת למורה בדרך כלל יש את הידע והניסיון הנדרש ולכן מומלץ להתייחס להמלצתה. על מנת להקל עלייך בקבלת ההחלטה להלן מספר מדדים לבחינת הצורך לפנות לאבחון: 

א.  המצאות פערים בציונים בין מקצועות הלימוד השונים, או אף בין המיומנויות השונות הנלמדות  
במסגרת אותו מקצוע, למשל קריאה מול הבנת החומר.
ב.  רמת הציונים לעומת מידת ההשקעה בלימודים, למשל תלמיד שמשקיע שעות רבות בלימוד, ולמרות 
זאת ציוניו נמוכים מהנדרש.  
ג.  חוות דעת מחנכת הכיתה והמורים המקצועיים.

בנוסף – אגודת ניצן מעמידה לרשות הקהל הרחב שירות ייעוצי  בו ניתן לקבל ייעוץ מאנשי מקצוע מתחום האבחון והטיפול בנושאים שונים וביניהם ההתלבטות הראשונית האם הילד זקוק לאיבחון "לקויות למידה". 

יש לנו ילד בן 9 הלומד בכיתה ד', שהוא ילד נהדר, חכם, טוב לב ומקובל בחברה. יש לו זיכרון מצוין ושמיעה מוסיקלית מצוינת אולם הוא מתקשה מאד בקריאה, כתיבה ובחשבון. עשינו לו אבחונים ונאמר לנו שהוא דיסלקטי ושיש לו ADHD. בבית הספר הוא מקבל את כל העזרה הנדרשת, כולל שיעורים על ידי מורה מתקנת, אולם אנחנו מרגישים שזה לא מספיק, הילד לא מצליח לקרוא ולכתוב.

אתם מתארים ילד עם קשיים מגוונים, ובהחלט ילד כזה זקוק לעזרה רבה, וככל שהעזרה הזו תינתן לו מוקדם, מצבו ישתפר. אנו נשמח אם תגיעו אלינו לאחד מסניפי ניצן, הקרוב למקום מגוריכם על מנת שנחזק אותו ונבסס את המיומנויות הבסיסיות של הקריאה והכתיבה, כדי שישרתו אותו בשנים הבאות במערכת החינוך. 
בנוסף, נוכל לסייע לכם כהורים בהדרכה כיצד לסייע לילד בבית, מאחר ומהניסיון שלנו, להורים יש אינטואיציות חזקות לגבי הקורה עם ילדיהם.
חשוב לבדוק האם הילד מקבל את כל השעות להן הוא זכאי בתוך המערכת החינוכית, בהתאם לממצאי האבחון. ניתן להעביר את דו"ח האבחון לוועדת שילוב לבדיקת הזכאות לקבלת שעות תמיכה נוספות.

הבת שלי (שנולדה פגית והיא תאומה) בת 7, עלתה השנה לכיתה א' לאחר שנשארה שנה נוספת בגן. יש לה בעיות בלמידה: בחשבון, למשל, אם אנו שואלת אותה כמה הם אחד ועוד שתיים, אז היא צריכה למנות באצבעות. יש לה גם בעיות בכתיבה וקשיי ריכוז. עשינו לה אבחון בזמן שהיתה בגן, שמטרתו היתה לקבוע האם להשאירה בגן או להעלות אותה לכיתה א'. ההמלצה היתה להשאירה בגן ולסייע לה עם גננת שי"ח וההמלצה יושמה. כיום בביה"ס יושבת איתה מורת שילוב פעמיים בשבוע, ובבית אין לה שום עזרה, חוץ ממני ומבעלי. כיצד אני יכולה לסייע לה להתקדם ושלא תיפול לי בין הכסאות?

עזרת הורים היא מאד חשובה ומשמעותית, בעיקר כשמקבלים הדרכה כיצד לעזור.
הדבר החשוב ביותר בטיפול בילד בגיל צעיר הוא אבחון מדויק, מכיוון שזה הגיל בו ניתן לעשות את מירב השינויים, לכן אנו חושבים שקודם כל יש לבדוק במסגרת ביה"ס מי עוקב אחר ההתקדמות שלה ושהיא אכן מקבלת את כל העזרה הדרושה (מאחר והילדה מקבלת שעות שילוב, אנו מניחים שמעקב כזה אכן נעשה). במידה ובביה"ס מוצו כל האפשרויות, צריך לשקול ללכת לאבחון מעבר שהוא אבחון דידקטי נוסף מעבר לזה שנערך לה. אבחון כזה יכול להיעשות במסגרת הסניפים בניצן. 
בנוסף לכך, בכדי לערוך אבחנה מבדלת בין גורמים רגשיים ואחרים באשר לקשיי קשב וריכוז (בין השאר), אנו בניצן ממליצים לפנות לפסיכיאטרים מומחים לילדים, במרפאות הבודקות קשב וריכוז, בכדי לבדוק האם זו בעיה הדורשת טיפול תרופתי, או שהבעיה הינה רגשית ודורשת טיפול פסיכולוגי.
ישנם מקרים בהם יש צורך בשילוב של מספר סוגי התערבות. חשוב להדגיש בנוסף, שהעידוד והתמיכה לשכם כהורים מאד מאד חשובים לילדתכם, בכדי שתוכל להתמודד ביעילות עם הקשיים והכשלונות איתם היא מתמודדת יום יום בביה"ס.

יש לי בן בכיתה ו', עשיתי לו כבר מספר אבחונים במקומות שונים, כולל בניצן, אמרו לי שאין לו בעיה של קשב וריכוז, שאינו דיסלקטי, ובכל זאת - הילד לא יודע לקרוא, קשה לו לכתוב, יש לו שגיאות כתיב רבות, קושי בהכנת שיעורי בית. לקחתי אותו למורים פרטיים מיוחדים, שום דבר לא עזר. בביה"ס אין עזרה, בכיתה מנדים אותו ושום דבר לא מעניין אותם.

אנו מציעים שתאספי את כל האבחונים שנעשו לילד, מגיל הגן, ואת כל סיכומי הטיפול, תיגשי עמם לסניף ניצן שבו נערך האבחון ותבקשי פגישה עם המאבחן, ואז תוכלו פעם אחת ובצורה מסודרת לעבור על כל הדברים, ולקבל תשובה מה יש לילד.

הילד שלי לומד בכיתה א' ומתקשה בקריאה, אינני חושבת שמדובר בלקות למידה, האם הפתרון היחיד הוא לפנות לאבחון?

לא כל ילד שמתקשה ברכישת הקריאה הנו בהכרח לקוי למידה. בהחלט יכול להיות ששיטת הקריאה אינה מתאימה לו, יש מגוון גדול של שיטות קריאה ואפשר לנסות שיטה אחרת. הדבר החשוב ביותר הוא קודם כל לסייע ולטפל באמצעות אנשי מקצוע שאמונים בנושא של קריאה וכתיבה, לעשות איזשהו שינוי. במידה ואין התקדמות, על אף הסיוע המקצועי, יש מקום לבחון את הצורך באבחון.

אנחנו הורים לשני ילדים ומערכת החינוך דורשת מאתנו לעשות לשניהם אבחון. הילדה בגן חובה והבן בכיתה ג'. אנו מבקשים לדעת האם כדאי לנו לעשות אבחון דרך מערכת החינוך או באופן פרטי.

באבחון דידקטי נבדקים אפיונים הקשורים ללמידה: יכולות הקריאה והכתיבה, הבנת הנקרא, זכרון ופעולתם של מנגנונים קוגניטיביים הקשורים ומשפיעים על תהליכים אלה, ולכן - על הלמידה.
אבחון פסיכולוגי יכול, במקרה הצורך, להשלים את האבחון הדידקטי ולתת תמונה מלאה יותר על מנת המשכל של הילד (הפוטנציאל השכלי) ועל התפקוד בתחום הרגשי, שעשוי גם הוא להשפיע משמעותית על הלמידה וההישגים של הילד.
באופן כללי, מערכת החינוך כמעט אינה מספקת אבחונים דידקטיים. ישנה אפשרות לערוך אבחון פסיכולוגי דרך השרות הפסיכולוגי חינוכי.
אבחון דידקטי ניתן לערוך בניצן, באחד הסניפים הקרוב למקום מגוריכם.

בתי בת השש וקצת התחילה בספטמבר כיתה א'. מדובר בילדה אינטיליגנטית שנמצאת עכשיו בעיצומו של תהליך הפנמת הקריאה. הבעיה מתרכזת בעיקר בקצב הכתיבה שלה, שהוא מאד איטי גם ביחס לבני כיתתה. הועלתה אפשרות שחגורת הכתפיים שלה זקוקה לחיזוק ואנו נבדוק זאת. פרט לקצב כתיבתה הילדה בהחלט ממוצעת לבני גילה בכל שאר המיומנויות, מבחינת אינטיליגנציה וכו'. האם יש כיוונים נוספים מלבד חיזוק חגורת כתפיים?

אנו בהחלט ממליצים לבדוק את האפשרות של חיזור חגורת הכתפיים של בתך. כמו כן אנו מציעים להמשיך ולעקוב, שכן יכולות להיות סיבות נוספות לאיטיות בכתיבה, כמו קשים גרפו-מוטוריים, דהיינו קשיים המתבטאים ביכולת תיאום יד-עין, אופן אחיזת העפרון ותנוחת הגוף, היכולים להשפיע על קצב הכתיבה. בנוסף, חשוב להתייחס לאיטיות בכתיבה ביחס לתפקודה בתחומים השונים. בעתיד ניתן יהיה להתגבר על בעיה זו בעזרת שימוש במחשב.

בכל אופן, בגיל הזה אנו ממליצים לתרגל, לתרגל ולתרגל...

יש לי ילד בן 14 הסובל מליקוי למידה ומבעיות ריכוז. הוא ילד מקסים שכל אהבתו נתונה למוסיקה, אך מעבר לזה יש לו הרבה בעיות בבית הספר - הוא כמעט ואינו הולך מאחר ומשעמם לו ואם הוא הולך אז הוא נכנס למספר מועט של שיעורים, מתעייף מהר מאוד וחוזר הביתה. שאלתי היא: כל ההעדרויות שלו מבית הספר פועלים לרעתו, מאחר ומדובר בלימודי חובה, מה עושים? האם יש מסגרת לימודית באזור רחובות והסביבה שבה יש גיוון של שיעורים מעניינם ותעסוקה, אולי אפילו לימודי מוסיקה?

בהחלט חשוב ביותר לעזור לילדך להמשיך ולהשאר במסגרת, על כל המשתמע מכך. כדאי להעזר בייעוץ פסיכולוגי כדי למצוא את הדרך לעורר בו את המוטיבציה לא לנשור ולהמשיך לתפקד במסגרת. כדאי מאד לחפש עבורו מסגרת לתיכון בה יוכל ללמוד במגמת מוסיקה ולהתפתח בתחום בו הוא טוב ואותו הוא כל כך אוהב.

לגבי מסגרת לימודים - תוכלי להתייעץ עם אנשי המקצוע הפועלים במסגרת הקו הפתוח לפניות הורים במשרד החינוך,  טל' 1800-222-003.

 

בתי בכיתה ד' , יש לה קושי להביע את עצמה בכתב ובהכנת השיעורים היא עונה תשובות קצרות. בחשבון ובאנגלית הקושי לא קיים . אני אשמח לדעת האם היא זקוקה לאבחון, ולקבל פרטים נוספים .

לפי תיאור קשייה של בתך, אנו ממליצים, לפני שאת פונה לאבחון, להתעניין  בדבר מורה טובה, רצוי  עם ידע בהוראה מתקנת שתעבוד עימה בתחום ההבעה בכתב. מומלץ לעשות זאת בהתאמה לחומר הלימוד בכיתה במקצועות העיוניים. אפשר גם לנצל את תקופת החופש הגדול ולעבוד עימה על התכנים שילמדו בתחילת כיתה ה'. במידה ולמרות עבודה ממוקדת עימה עדיין ימשכו הקשיים בהבעה כדאי יהיה לשקול פניה לאבחון דידקטי כללי, תוך כדי התייעצות עם המחנכת והמורה להוראה מתקנת.
יחד עם זאת, אם הפערים בינה לבין בני כיתתה הינם גדולים, כבר היום, יתכן ובכל זאת כדאי יהיה לאבחנה כבר עתה.
לקבלת המלצה על מורה להוראה מתקנת ובדבר פרטים נוספים לגבי תהליך האבחון, במידה ותחליטו לקיימו כעת, אנא פני ישירות לסניף ניצן באזור מגורייך.

הילד שלי אובחן בגיל 5, לפני 3 שנים עם בעיות קשב וריכוז מאז מטופל ברטלין. אני רוצה לדעת האם כדי לעשות אבחון נוסף אצלכם ובכל מקרה אני מעוניינת לבצע אבחון דידקטי מאחר יש לו בעיה להביע את עצמו בעל פה וגם בכתב.

לאור הדיווח שלך על כך שלבנך קשיי הבעה בכתב ובע"פ, בהחלט מומלץ לפנות לאבחון דידקטי.
לאור ממצאי האבחון ובהתאם לתפקודו במהלך האבחון, בנוסף לדיווחים עדכניים מצוות ביה"ס לגבי תפקודו בביה"ס (מבחינה לימודית, התנהגותית וחברתית) ניתן יהיה לשקול האם יש צורך בהתייעצות חוזרת בנושא הקשב והריכוז.
 בכל מקרה, חשוב מאד לזכור להקפיד על מעקב רפואי בכל הקשור למתן הריטלין.
 לצורך ביצוע האבחון הדידקטי אנו מזמינים אנו מזמינים אותך לפנות ישירות לסניף אגודת ניצן בבאר שבע, בהתאם למקום מגורייך , טל-  08-6497438 , מנהלת הסניף: רבקה בן יעקב.