פתרונות טכנולוגיים חדישים לתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז בסניף נצרת עלית
הפרעות עם העיבוד השמיעתי ואחרות
במרכז הלמידה ניצן בנצרת עילית, אנו עוקבים אחר ההתפתחויות והחידושים בתחום האבחון, ההוראה המתקנת התרפיות וטכנולוגיות הסיוע בחינוך. המרכז מתמקד בפתרונות יישומיים (איננו גוף מחקרי). במהלך שנת הלימודים העומדת להסתיים בחנו סדרת אבחונים חדישים המתבצעים באמצעות המחשב, והכוללים: שני אבחונים לאיתור בעיות קשב וריכוז ואבחון חדיש הבודק מוכנות לכתה א'. כן העברנו פיילוט (ביזמת ניצן-המרכז הארצי) העוסק בהוראת אסטרטגיות למידה באמצעות טכנולוגיות מחשב.
אנו מקדישים תשומת לב מרובה לנושא בעיות הקשב והריכוז מאחר ובמקרים רבים מדובר בהפרעה שבנוסף אליה עלולות להיות גם השלכות על תפקודי למידה שונים. טיפול תרופתי הינו פתרון מקובל להפרעת הקשב. ברוב המקרים הטיפול הינו בעל השפעה והאפקט מהיר יחסית, אולם לעיתים מתלוות לטיפול תופעות לוואי (שניתן לצמצמן באמצעות השגחה רפואית, התאמת סוג התרופה והמינון). יש לציין כי הורים רבים מסתייגים מהפתרון התרופתי ומעדיפים אלטרנטיבות אחרות.
בחנו במרכז שני פתרונות לא-תרופתיים
1. שימוש בביופידבק.
2. פתרונות טכנולוגיים חדישים המבוססים על מערכות שמע.
ביופידבק
נמצא יעיל בעיקר כאמצעי אימון לריסון תגובה ולהפחתת תגובות אימפולסיביות. האפקט הינו מצטבר ובא לידי ביטוי רק לאחר תהליך אימון.
פתרונות טכנולוגיים המבוססים על מערכות שמע (ראה הרחבה להלן):
נמצאו כאמצעים יעילים לצמצום בעיות קשב הקשורות למוסחות ולשיפור היכולת למיקוד הקשב. האפקט המתקבל הינו מיידי, אולם כרוך ב"התעסקות" עם אביזרים טכניים.
בין החידושים האחרונים בתחום הפתרונות הטכנולוגיים החדישים בנושא הפרעות קשב וריכוז, הינם פיתוחים בתחום מערכות השמע המסוגלים לסייע לתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז, הפרעות עם העיבוד השמיעתי והפרעות אחרות. התמקדנו בשני מוצרים תוצרת חברה שוויצרית:
מערכת הגברה היקפית (כיתתית), ומערכת שמע אישית לתלמיד (ישנם גם שילובים בין השניים).
בקשנו לבחון את יעילות המערכות ע"י בצוע התנסות בלתי אמצעית במסגרת מערכת החינוך בעיר. לפיכך, הצבנו את מערכת ההגברה ההיקפית (כיתתית) בבי"ס "שרת", ואילו את מערכת השמע האישית השאלנו לתלמיד ניצן הלומד בבי"ס "נטופה".
ההתנסות התבצעה ע"י בדיקת המצב של לפני ואחרי השימוש בציוד; נבדקה תמונת המצב לקראת סיום המחצית הראשונה, ותמונת המצב לאחר שימוש של מס' חדשים – דהיינו, לקראת סיום המחצית השנייה של שנה"ל תשע"א.
להלן התוצאות:
מערכת FM אישית
המערכת הושאלה לתלמיד כתה ב' מניצן הלומד בבי"ס "נטופה", שאובחן כבעל הפרעת קשב וריכוז. נמסר כי הוא ילד חכם, שמגיב לכל הערה או אמירה באופן קיצוני עד כדי בכי, קימה מהמקום ויציאה מהכיתה, ושהישגיו בלימודים נופלים ביחס ליכולתו הפוטנציאלית.
במהלך ההתנסות התלמיד לא נטל ריטלין.
לפי דו"ח מחנכת הכתה: בעקבות השימוש בציוד, הישגיו הלימודיים עלו בכל התחומים (ממוצע הציונים עלה בכ 1-2 ציונים במרבית מקצועות הלימוד). כמו"כ, היא מציינת שיפור בהישגים אחרים - חברתיים, רגשיים וכו'. האם מציינת כי מאז השימוש במכשיר (כאמור, ללא נטילת ריטלין), חל שיפור ניכר בהתנהגותו של בנה בביה"ס וגם בבית, הוא יותר מרוכז, אינו מוסח ע"י הסביבה, מסיים את המטלות, מאורגן יותר, אחראי, עצמאי ונוטה פחות להתפרצויות בכי וזעם.
מערכת הגברה היקפית (כיתתית)
מערכת הגברה היקפית הושאלה באמצעות ניצן נ"ע לבי"ס "שרת", לאחת מכתות י' (מגמת אלקטרוניקה) שנמסר כי קיים בה ריכוז גבוה, יחסית, של תלמידים בעלי קשיי קשב ולמידה. המערכת נוסתה בשיעורי טכנולוגיה. נעשתה השוואה של הישגי התלמידים לפני ואחרי השימוש במערכת. עפ"י דו"ח המורה, ממוצע הכתה במקצוע הלימוד שנבדק עלה בכ - 2 ציונים בעקבות השימוש במערכת. אף תלמיד לא נכשל, לעומת שיעור של
כ 25% נכשלים לפני כן.
המורה מציין כי המכשיר יעיל ביותר, מאפשר למורה לשמור על קולו וגם לגרום לכתה להיות מרוכזת לפרק זמן ארוך יותר.
בשנה"ל הבאה אנו מתכוונים להמשיך ולבחון את הטכנולוגיה ולהשוות תוצאות, זאת כדי להגיע למסקנות אובייקטיביות ככל שניתן.
בנוסף, אנו מקווים כי בשנה"ל הבאה יעלה בידנו לבחון את הפיתוחים האחרונים בנושא הטיפול בבעיות קשב והריכוז המבוססים על טכנולוגיית הנוירופידבק.
אנו מודים לתלמידים, להורים למנהלי בתיה"ס, למורים וליועצות ששיתפו עימנו פעולה.
למעוניינים בפרטים לגבי התהליכים או הציוד שהוזכרו לעייל, אנו ממליצים לפנות אלינו. נשתדל להיענות כמיטב יכולתנו. טל' 04-6457939.
פתרונות טכנולוגיים חדישים בנושא הפרעות קשב וריכוז המבוססים על
מערכות שמע - הרחבה
מערכת הגברה היקפית
מערכת ההגברה היקפית מורכבת ממשדר הנישא ע"י המורה ואליו מחובר מיקרופון, וממקלט המהווה רמקול בצורת גליל בגובה 90 ס"מ ובקוטר 7 ס"מ שבתוכו 12 רמקולים קטנים. הצורה בה מאורגנים 12 הרמקולים בתוך הגליל יוצרת אלומת קול בעלת כיווניות אנכית צרה וכיווניות אופקית רחבה, כך שלמעשה גלי הקול מתפזרים למרחק גדול יותר ועם פחות שבירה שלהם על קירות, תקרה ורצפות.
כדי לאפשר סביבת למידה אופטימלית ילדים בכיתה צריכים לשמוע את קול המורה בצורה ברורה, אך זה לא תמיד מתאפשר כתוצאה מהרעש הסביבתי, המרחק בין המורה לתלמידים ואקוסטיקה לא טובה. עבור המורים סביבה רועשת בכיתה דורשת הרמת קול וכתוצאה מכך שחיקה קולית מואצת ואף איבוד קול.
טכנולוגיה של הגברת קול המורה באמצעות רמקולים הממוקמים בכיתה, משפרת יכולות הקשבה ולמידה של תלמידים, מפחיתה את הצורך לחזור על דברים, מקלה על מתן ההנחיות לתלמידים, ומפחיתה את השחיקה הקולית של מורים.
תלמידים אשר לא זקוקים למכשירי שמיעה אך הנתקלים בקשיים בהבנת דיבור, אם בגלל סביבה רועשת, ואם בגלל קושי אורגני (הפרעה כלשהי), עשויים להפיק תועלת רבה משיפור היחס בין עוצמת הדיבור של המורה לעוצמת הרעש הסביבתי. ככל שיחס זה טוב יותר כך יידרשו ילדים אלה לפחות מאמץ על-מנת להבין את דברי המורה. הפתרון הטכנולוגי שלעייל עשוי לסייע לתלמידים בעלי קשיי קשב וריכוז, הפרעות בעיבוד שמיעה מרכזי, ליקוי שמיעה חד-צידי, ליקוי שמיעה דו-צידי קל מאוד, הפרעות על הקשת האוטיסטית, וילדים הלומדים בשפה שאינה שפת האם שלהם.
מערכת FM אישית
מערכת הFM האישית מבוססת על העיקרון כדלקמן: קול המורה נקלט במיקרופון המחובר למשדר אותו הוא נושא על עצמו. הקול משודר ישירות אל התלמיד ע"י מקלט חד-אוזני שנישא על האוזן (בדומה למכשיר שמיעה) ומקלט דו-אוזני התלוי על הצוואר ואליו מחוברות אוזניות מיוחדות. בכך מובטח היתרון של קול המורה על-פני הרעש הסביבתי ואותות אחרים שקיימים בסביבה. השידור מתגבר על שלושה גורמים העשויים להפריע להעברת המסר הנלמד- רעש רקע, מרחק, והדהוד כתוצאה מאקוסטיקה לא טובה.
הקול של המורה, נקלט במיקרופון המחובר למשדר אותו הוא נושא ומשודר ישירות אל המקלט. בכך מובטח היתרון של קול המורה על-פני הרעש הסביבתי ואותות אחרים שקיימים בסביבה. השידור למעשה מתגבר על שלושת הגורמים שעשויים להפריע להבנת דיבור- רעש רקע, מרחק, והדהוד כתוצאה מאקוסטיקה לא טובה.
שני מקלטים אלה מספקים פתרון טכנולוגי עבור ילדים שהדרישות הלימודיות בכיתה מהוות אתגר בשבילם, בגלל בעיה אורגנית כלשהי (הפרעת קשב וריכוז, הפרעה בעיבוד שמיעתי מרכזי), בגלל סביבה לא אופטימלית ללמידה (רעש, מרחק, אקוסטיקה), או בשל השילוב ביניהם.
שימוש במערכות אלה מבטיח שעבור אותם ילדים הקשבה לקול המורה והבנת דבריו יהיו כרוכים בפחות מאמץ בהשוואה למאמץ שהיה נדרש ללא המערכות. סביר להניח כי הפחתת מאמץ עשוי להאריך את משך הזמן בה ילד נשאר קשוב ומרוכז, וכתוצאה מכך קיים סיכוי טוב יותר לשיפור יכולת הלמידה שלו.