עלים ראשונים
גליון זה מביא אליכם את נושא עולם הילדים וההתנדבות בקהילה. כשמדברים על עולם הילדים הכוונה היא שנזכר איך היינו פעם כולנו ילדים, ומה ייחד את התקופה הזו בחיינו. איזה חוויות הקיפו אותנו אז, בעיקר כילדים בעלי צרכים מיוחדים? לדוגמא, הסדרות בטלוויזיה כמו "דרדסים", "קישקשתא" ועוד. איזה אוכל אהבנו לאכול הכי בעולם, וגם כיצד התמודדנו עם הקשיים שלנו כילדים בעלי צרכים מיוחדים. בטח לכל אחד מאתנו יוצא לפעמים להיזכר בחוויות שעברנו כשהיינו ילדים. אנו בטוחים שחלק מהחוויות היו חוויות מדהימות שנשארות ויישארו אתנו לכל החיים. החלק השני של העיתון מדבר על עזרה לזולת. כל אחד מאתנו זקוק לנתינה של אחרים אליו ובכל זאת קשה לנו לתת מעצמנו לאחרים. לכן גיליון זה מוקדש למעשים כאלה, של צדקה לנצרכים, בין אם אלה מעשים קטנים או גדולים. בעצם אין זה משנה אם זו עזרה קטנה או גדולה, אלא העיקר היא הכוונה. אם אתה או את רוצים לעזור למישהו, ודאי תוכלו למצוא את הדרך לכך. מקווים שדרך הכתבות בגיליון נוכל לפתוח לכולנו את הלב עוד קצת, גם לעצמנו וגם למי שסביבנו. תיהנו, הלוואי שגם תתרגשו כמונו.
מתמר העורכת.
קוראים כותבים
ליאת אטייה
בכיתה י"א כשלמדתי בתיכון "שפרירים" גבעת חיים איחוד, התחלתי להתנדב בגן ילדים כי לא למדנו בימי שישי ולא היה לי מה לעשות אז התנדבתי אצל דודה שלי שהיתה גננת בגן ילדים של החינוך המיוחד בנתניה במשך שנתיים. היא הפסיקה לעבוד בימי שישי ולי לא היה מה לעשות, אז אמא שלי הלכה למועצה מקומית בפרדסיה לשאול באיזה גן אני יכולה להתנדב, אז אמרו לה שאני יכולה להתנדב בגן הפיקוס שנמצא בישוב פרדסיה, שם אמא שלי גרה. התנדבתי שם במשך 11 שנה, עד לפני שנתיים, כי התחלתי לעבוד. בתנובה עובדים גם בימי שישי, ניסיתי לבוא גם אחרי העבודה אבל ראיתי שאני לא מסוגלת להמשיך אז הפסקתי, אבל אני מדי פעם הולכת לבקר אותם. אני אוהבת את גילאי 4-3.
דביר שטרקמן
העניין ההתנדבותי בחב"ד הוא לסייע למשפחות נזקקות בקהילה, אלה שאין להן אמצעים כספיים או אוכל לשבת וליום טוב. מה שהביא אותי לחב"ד זה הנושא של התרומה לנזקקים, וזאת בשל קירוב הלבבות, אהבת האחים והעזרה לזולת. נהניתי מזה מאד. כדי להתנדב צריך לפנות לרב של חב"ד ברעננה, הרב אליהו שדמי, בבוקר יום המחרת, הוא נתן לי את המטלות שלי לאותו יום ההתנדבות. מטלה אחת לדוגמא היא הנסיעה לכפר חב"ד (ליד ראשל"צ), שם פרקתי מהמשאית עופות קפואים למכוניות של המתנדבים. הם עברו על רשימת המשפחות הנזקקות באזור רעננה, שהמזון צריך להגיע אליהן.
על סוסים ואנשים / תמר שטיין ותמר אלה
יום רביעי בבוקר, אני רואה את האורווה ושומעת צהלה. הסוס שלי מחכה לי שם, מזהה אותי ומחייך עם עיניו. אני מלטפת את ראשו ושואלת: "התגעגעת אלי?"
במסגרת העיתון בחרנו לעסוק בעולם הילדים ואחד הנושאים שבחרנו להתמקד בהם הוא החיבור המדהים בין בעלי חיים לילדים והטיפול בילדים עם קשיים מסוימים באמצעות רכיבה טיפולית. בסיס הטיפול הוא יצירת קשר אמיץ בין המדריכה, המטופל והסוס. מתוך ובמהלך בנית הקשר אנו יוצרים ביחד מקום בטוח, מקבל ואוהב. הרכיבה הטיפולית מטפלת בחלק הפגוע בגוף או בנפש ובנוסף דואגת לפתח ולשמר גם את החלקים הבריאים וזאת על מנת ליצור ולשמור על איזון.
הילה, בת 27, גרה בפרדסיה, למדה תואר ראשון ותואר שני במדעי הרפואה הילה רוכבת על סוסים מגיל 10 בחווה באזור השרון. בשנת 2004 הילה עברה קורס במכון וינגייט "מדריך לרכיבה טיפולית" ומשנת 2005 היא עובדת בתחום.
הקורס למדריכי רכיבה טיפולית אורך כשנה, מחולק למפגשים עיונים ומעשיים וניתן לעשות אותו במספר מקומות בארץ. בסוף השנה מקבלים תעודת מדריך לרכיבה טיפולית.
הילה בחרה לעסוק בתחום המשלב בין חיות וילדים מאחר ו"סקרן אותי מאד איך סוס יכול להיות משהו שיכול לטפל באנשים".
תחום ההתמחות של הילה ברכיבה הטיפולית הוא בעיקר התחום הרגשי, בנוסף היא גם מתמחית בתחום ההתנהגותי. העיסוק בתחום הרגשי וההתנהגותי נוגע לילדים ביישנים, ילדים בעלי בעיות קשב וריכוז, בעיות תקשורת, סף תסכול נמוך, פחדים וחרדות או לחילופין בעיות במוטוריקה. העבודה בתחום נותנת הרבה סיפוק ברגע שיש פידבק חיובי מהילד או מהוריו זה נותן סיפוק וכיף.
בשיעור ה-1, הילד נדרש לטפל בסוס. המטרה היא להתגבר על הפחד מהחיה. בשיעורים הבאים הילד לומד לרכב, לומד את סימני הפקודות לסוס, בהתחלה בצמוד למדריך ואחר כך באופן עצמאי. השיעור נעשה בדגש על הבעיות שאיתן הגיע הילד, כאשר הילד מכוון את הסוס וביחד הם מבצעים את המשימה שהמדריך נתן.
התמודדות עם בעיות מסוימות
בעיות התנהגותיות וחברתיות – עבודה של שיתוף פעולה והדדיות עם הסוס.
בעיות בקשב וריכוז – דגש על תכנון המשימה מראש, התארגנות לפני, פירוק משימה מורכבת לשלבים, חזרות על כל תרגיל כדי לפתח זיכרון.
תוצאות ושיפור בביצועים
מבחינת התוצאות, חל שיפור בביטחון העצמי, פתיחות לסוס ובכלל, שיפור טווח הקשב, שיפור התארגנות ושיפור במוטוריקה (דברים קשורים ליד ולהחזיק דברים בעדינות כמו עפרון שהילד צריך ללמוד להחזיק). השיפור בתחום המוטורי באמצעות כך שהילד מחזיק את המושכות ומכוון את הסוס, כמו כן באמצעות עזרים שנמצאים במגרש (השחלת חישוקים).
קתי שובל
קתי שובל היא מדרכה נוספת שעובדת בתחום הרכיבה הטיפולית. קתי עלתה לישראל מקנדה בשנת 1988. מאז 1999 קתי עובדת כמדריכה ומרכזת בחווה הטיפולית שמול הרי אדום בקיבוץ גרופית. תמיד משך אותה כיוון החינוך ובבגרותה התחילה להתנדב בתחום ולמדה את זה. היא אומרת: "העבודה נותנת לי המון. זה מאפשר לי לעסוק בתחום שאני כל כך אוהבת ולהפתח לאחרים. אני מקווה שבעוד 10 שנים אתעסק באותו תחום".
יש מגוון רחב של ילדים ובוגרים שמגעים וזקוקים לרכיבה הטיפולית. כל מטופל שמגיע מקבל תכנית אישית על פי הצרכים שלו. אנחנו עושים התאמה בין מטפל, מטופל וסוס כדי ליצור צוות משולש. הטיפול מתקיים אחת לשבוע עם המטפל הקבוע והסוס הקבוע.
אחד הקשיים הכי גדולים בעבודה זה גיוס תרומות. אנחנו עמותה שרוצה לאפשר לכל מי שזקוק לטיפול לקבל את מה שמגיע לו ללא שום קשר למצב הכלכלי.
לסיכום, קתי אומרת כי זכתה לראות ולשמוע ילד שלא דיבר אומר את המלים הראשונות שלו על גב הסוס. לראות את החיוך וכוח הרצון של אלה שמגיעים ללא חשק לכלום אומר המון.