חוג אלקטרוניקה לבוגרי ניצן רחובות
רן קריסי, עובד בתעשייה האווירית בפיתוח וניהול תחומים טכנולוגיים ובעל רקע בהדרכה והוראה, החל להתנדב בניצן רחובות בשנת 2018. הקשר הראשוני נוצר באמצעות הרצאה שהעביר לבוגרי ניצן וכך נוצר קשר הדדי ופורה אשר הביא את רן ליזום ולבנות בעבורם חוג אלקטרוניקה, שהוא כה מהותי לכישורי החיים שלהם אך אינו נגיש בעבורם בחיי היום יום.
רגע לפני סיום הקורס שאלנו את רן מספר שאלות לגבי החוויה שעבר יחד עם הבוגרים.
"מטרת הקורס מבחינתי הייתה לבנות משהו כיף ומהנה לחניכים ובו בזמן לתרום להם מבחינת כישורים כמו מוטוריקה עדינה, לוגיקה ועבודה בצוות על ידי למידה של נושא טכנולוגי מהנה (חשמל ואלקטרוניקה). מטרה נוספת היא כמובן אישית- האפשרות להתנדב בתחום ובמסגרת שרציתי".
"נושא הקורס הוא אלקטרוניקה בסיסית והורכב ממספר שיעורים במורכבות ודרגת קושי עולה, החל ממושגים בסיסיים וכלה בהיכרות עם רכיבים מתקדמים ומעגלים משולבים. כל שיעור לווה בהתנסות מעשית לאחר למידה קצרה של רקע תאורתי ואנלוגיות לסביבה ולחיי היום-יום. לדוגמא כשלמדנו על רכיב אלקטרוני מסוים הבאנו דוגמאות לשימוש ברכיב ולתפקידו במערכות שמקיפות אותנו כמו מכשירי חשמל ותקשורת, לאחר מכן תרגלנו כיצד מפעילים אותו במעגל חשמלי".
"הקורס נבנה משלבי קושי עולים והאמת שלא ידעתי למה לצפות, הנחתי שאתקדם לפי מידת העניין והמעורבות ושערתי שאצליח להעביר שיעור או שניים, להפתעתי החניכים שיתפו פעולה בצורה מלאה והפתיעו אותי לטובה, כך שהשיעור האחרון (לאחר מספר שעורים מוצלחים) כלל בניית מעגל מאוד מורכב שנהוג לבנות בקורסים מתקדמים בתיכון במגמות אלקטרוניקה וחשמל, החניכים בנו אותו בהנאה רבה וללא חשש.
בתחילת הקורס היו לי חששות, היות וזה בכל זאת נושא שגם בתיכון התלמידים די נבהלים ממנו, אך ככל שהתקדמנו בשיעורים החניכים הפתיעו אותי ביחוד ברצון שלהם ללמוד ולהצליח וגם שמעגל לא עבד להם הם פשוט לא ויתרו וניסו שוב עד להצלחה. דבר נוסף שבלט והפתיע אותי הוא הגיבוש, האחווה והפרגון ההדדי בין חברי הקבוצה. הרגשתי הנאה והערכה רבה של הבוגרים שמגיע ממקום מאוד תמים ועמוק, זה דבר שמקסים בעיני ונותן הרבה מוטיבציה לעבודה איתם".
מבחינתי הקשר שנוצר הוא קשר של הערכה וכבוד הדדי, הדרכתי גם באוכלוסיות מגוונות ובמסגרות צבאיות, אני לא חושב שיש הבדל מהותי בין החניכים אע"פ שהינם בעלי צרכים מיוחדים הם לא שונים בהרבה מתלמידים אחרים שהנחתי, עם זאת כפי שתיארתי קודם, יחסית לאוכלוסיות אחרות שלימדתי- קיים אצלם רצון חזק יותר להצליח ולהוכיח והוקרה והערכה שבאה ממקום עמוק יותר.
לגבי העתיד יש לי כמה רעיונות, יש כמובן עוד הרבה לאן להתקדם בנושא הנוכחי ואפשר לבנות קורס המשך עם מורכבות ועניין רב יותר. יש נושא נוסף שאני חושב עליו וזה קורס בפיתוח תוכנה שיכול להיות מהנה ומאתגר, צריך לחשוב כיצד לבנות כזה, כך שיאפשר לימוד והתנסות מהנה ויקנה להם כישורים בקצה העניין והטכנולוגיה.