דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
הורים וילדים > שאלות ותשובות > בוגרים עם ל.למידה

בוגרים עם ל.למידה

אני בן 22 לקראת לימודים באוניברסיטה, אני חושב שאני דיסלקטי אבל לא עברתי אבחון מסודר, האם כדאי לי לפנות לפני תחילת לימודי האקדמיים ?

כן. לאדם מבוגר החושד שיש לו ליקויי למידה, כדאי לבדוק את הנושא לקראת התחלת הלימודים האקדמאיים, כדי שניתן יהיה לסייע לו בלימודים – להמליץ על אסטרטגיות למידה אותן ניתן ללמוד ו/או להמליץ על התאמות בדרכי הבחנות שיקלו עליו להתמודד עם הלימודים.
 לעתים קרובות, בוגרים החושדים בליקויי למידה עברו מסכת של קשיים וכישלונות בלימודי ביה"ס,  
 וכדאי לבדוק ולהסתייע כדי לפרוץ את מעגל הכישלונות והתסכולים ולהצליח במסלול הלימודים האקדמיים.

אני בן 24, אובחנתי בעבר כדיסלקט וכיום אני מעוניין ללמוד לימודי הנדסה באחד, רציתי לדעת האם קיימים מרכזי תמיכה לסטודנטים ליקויי למידה במוסדות האקדמיים השונים?

לשמחתנו, בשנים האחרונות גוברת המודעות לנושא  לקויי למידה ולצרכים של אוכלוסייה זו  במוסדות להשכלה גבוהה בארץ. מרבית המוסדות האקדמיים משתדלים לקיים שירותי תמיכה מגוונים לסטודנטים לקויי למידה.
חשוב לדעת כי פועלת מזה מס' שנים  עמותת לשם שהנה עמותה לקידום סטודנטים עם לקויות למידה אשר יזמה את פעילותם של מרכזי התמיכה במוסדות האקדמאים ותומכת בהם במהלך השנה.
לצורך  קבלת  מידע מורחב ועדכני בנושא זה מומלץ לפנות לאתר של עמותת "לשם"
   http://HTTP://LESHEM.TELHAI.AC.IL
יחד עם זאת, כדאי לוודא כי במוסד האקדמי אליו אתה רוצה להירשם אכן פועל מרכז תמיכה המתאים לצרכים האישיים שלך.

אני חייל משוחרר בן 23 העומד בפני שיפור בגרויות ובחינה פסיכומטרית. בילדותי אובחנתי כבעל לקויי למידה וקשיי ריכוז וקבלתי את כל ההקלות הנובעות מכך. ברצוני לדעת האם ההקלות עדיין רלבנטיות או שעלי לגשת שוב לאבחון. אני חייב לציין כי לא קל לי, והמוח שלי "בורח" לכל מיני מחשבות אחרות במהלך הלמידה וכמו כן אינני מבין על מה מדבר המורה. אשמח להגיע לאבחון נוסף גם בשביל הקלות לבחינה הפסיכומטרית, אני חושב כי בלעדיהם אין לי כל סיכוי להצליח.

מבחינת הנהלים של משרד החינוך, אבחון שבוצע מכיתה ז' ואילך תקף עד סוף כיתה יב' ולשיפור ציונים בבחינות הבגרות עד גיל 25. יחד עם זאת, לאור הקשיים שאתה מתאר בפתיחות וברגישות כה רבה, ולאור העובדה שבמהלך השנים חלים שינויים רבים, אנו בהחלט ממליצים לרענן את האבחון, במיוחד לאור העובדה שאתה מתעתד לגשת לבחינה פסיכומטרית. תוכל לבצע את האבחון באחד מסניפי ניצן הקרוב למקום מגורייך.

אני סטודנטית במכללה באזור הדרום במסלול של מכינה (השלמת בגרות), אין לי בגרות מלאה בגלל שחסרה לי בגרות במתמטיקה. נתקלתי בקשיים רבים, ממש דיסלקציה במתמטיקה. לא עברתי איבחונים כלשהם במהלך חיי. קראתי על דיסקלקוליה, והבנתי שמזה אני סובלת (מגיל צעיר). מה זה? יש דרכים להתמודד עם זה? איך אני יכולה לעבור אבחון? אני מתכוונת לפנות ליועצת כדי לקבל ייעוץ.

דיסקלקוליה מתבטאת בקושי ברכישה תואמת-גיל של מיומנויות החשבון. הקשיים ניכרים בהבנת מושגים מרכזיים בחשבון ובקשיים בעשיית פעולות החשבון. אצל כמה מן התלמידים ניכר קושי בהבחנה הכמותית (כגון השוואה בין כמויות, יכולת אומדן) ובהבנה של רצף (כגון רצף של מספרים ורצף פעולות חשבוניות), וכן ניכרת בהם לקות שפה (כגון אי יכולת ללמוד מונחים מתמטיים או לתרגם בעיה מילולית לתרגיל).
דיסקלקוליה לרוב מתגלה בגיל הצעיר.
טוב עשית שהחלטת לפנות ליועצת במכללה בה את לומדת והיא ודאי תפנה אותך למקום בו תוכלי לעשות אבחון מקצועי שיוכר על ידי המוסד בו את לומדת. הכרה באבחון תאפשר גם מתן התאמות לדרכי ההיבחנות שודאי יקלו עליך.

אני בן 26 ואובחנתי בעבר כדיסקלקולי. רציתי לדעת האם יש אפשרות להבחן דרך ניצן?

בהחלט תוכל לעבור אבחון בניצן.

על פי הנחיות משרד החינוך, האבחונים הדרושים במקרה זה הם:

א. אבחון דידקטי כללי בתוקף

ב. אבחון ספציפי במתמטיקה

ג. יתכן ויהיה צורך באבחון פסיכולוגי בהתאם להתאמות שיומלצו באבחון במתמטיקה.

אנו מציעים שבנוסף לכך תיצור קשר טלפוני עם יועץ/ת בניצן (גלית או רמי) להסבר מפורט יותר,

 טל'  03-5372266 , שלוחה 202.

אני סובל מליקויי למידה ועוד מספר בעיות שנולדתי איתן. כתוצאה מהבעיות ומשום שכשירותי לעבודה ירדה, החלטתי לפנות למוסד לביטוח לאומי על מנת שיעזרו לי לחזור למסלול החיים, הן בעבודה והן בתחום החברתי. שאלתי היא האם לפני שאני מתחיל בתהליך של המוסד, האם אתם יכולים לעזור לי במידה זו או אחרת?
החלטת החלטה נבונה!
אכן מומלץ לפנות למוסד לביטוח לאומי לקבלת עזרה. כדאי לבקש מהם אבחון תעסוקתי-שיקומי דרך עובדת שיקום. בעזרת ממצאי האבחון ניתן יהיה לכוון אותך, הן באשר לעבודה והן בתחום החברתי.
אני בן 26, בשנת 1995 עברתי אבחון לקויות למידה בניצן. ברצוני לדעת אם אוכל לקבל את האבחון, למרות שנעשה במסגרת לימודי בבית הספר והאם הוא עדיין רלוונטי?
אבחונים שנעשו בניצן נשמרים במשך 7 שנים, כך שלצערנו לא נוכל לסייע לך בעניין זה.
לגבי תוקף האבחון - לפי הנחיות משרד החינוך, תוקף אבחון שבוצע מכיתה ז' ואילך הינו עד גיל 25. מאחר ועברת את הגיל, עלייך לפנות לוועדת חריגים באגף הבחינות (טל'  5602480-02 ) ולהתעדכן לגבי המשך התהליך.
"אני בן 35, במשך כל תקופת לימודי התיכון ובלימודי הההנדסה שלמדתי, תמיד מצאתי את עצמי לומד פי שנים מכל אחד אחר בכדי להגיע לרמת ציונים דומה. לאורך כל התקופה , הן בתיכון והן בלימודי ההנדסה תמיד יצאתי מהמבחנים עם בטחון מלא כי למדתי את כל החומר, אולם ברוב המקרים זו היתה אכזבה, לא רק שלא קבלתי את הציון עליו חשבתי, אלא קבלתי ציון נמוך מאד עד כדי כשלון. כיום אני מנסה להתקבל ללימודי המשך עבור הנדסת מכונות ועומד בפני מבחנים חוזרים למכינה ואני סיימתי מכינה שבה "ספגתי" את אותן אכזבות כפי שהיו לי בעבר. אני מאד מעוניין לדעת האם זה משהו שקשור לבעיות מסוג של ליקויי למידה או סתם פחד".
השקעה כה גדולה עם תוצאות לא פרופורציונאליות כפי שמתוארות בפנייתך, מחשידים לכיוון של לקות למידה, הפרעת קשב, או שניהם. גורמים רגשיים כמו פחד מכשלון נוסף יכולים בהחלט להחמיר את התופעות.
אנו מייעצים לך שלא להמשיך להתגלגל בתוך המעגל הזה, אתה כבר מספיק נוכח בתוכו ומספיק "גדול" בכדי לא לרצות להיות בתוכו.
בשלב ראשון כדאי לבצע איתור ראשוני לבדיקת קיומה של לקות או הפרעת קשב, חבל לבצע אבחון פסיכודידקטי כאשר קיימת אפשרות שמדובר רק בהפרעת קשב.
להלן מספר דוגמאות לשאלות איתור ראשוני של לקות למידה אצל מבוגרים:
* האם אתה מתבלבל בזמן, מפסיד פגישות, מאחר למפגשים?
* האם לוקח לך יותר מדי זמן לקרוא עמוד בספר?
* האם אתה יכול להגיד את כל חודשי השנה בסדר הפוך?
* האם היה לך קשה ללמוד את לוח הכפל כשהיית בביה"ס?
* האם אתה מתבלבל בין ימין לשמאל?
* האם קשה לך לזכור דברים שאתה קורא?
* האם אתה שונא להקריא בקול רם בציבור?
* האם אתה שונא לקרוא ספרים ארוכים?
* האם אתה עושה טעויות כשאתה כותב צ'קים?
 
לצורך סיוע באיתור ראשוני כדאי לפנות לאחד מסניפי ניצן, בהתאם למקום מגורייך.
 
בכל מקרה, לאדם בוגר חשוב מאד לדעת מה עוצר אותו, חשוב שיחתור למצוא את התשובה, רק אז יוכל לתת תקווה לכיוון חדש. לא צריך אדם לחיות כאשר סימן שאלה כזה מרחף מעל ראשו.
מחקרים מהעשור האחרון מוכיחים שכדי לטפל בלקויות למידה והפרעות קשב במבוגרים, הדבר הכי חשוב זה המודעות ללקות - מי אני,מה יש לי, מי אני לעומת מה הלקות שלי - שני דברים שניתנים להבחנה, זה מה שהצעיד אנשים ושינה את חייהם.
האם קיימת מכינה לקראת לימודים אקדמאיים לאנשים בעלי לקויות למידה?

מכללת סמינר הקיבוצים, בשיתוף עם אגודת ניצן ועמותת לשם, הקימו את מכינת ניצני מהו"ת.

המכינה פועלת במסגרת מכללת סמינר הקיבוצים, בראשותה של גב' נעמי וורמברנד  ומטרתה לסייע לאנשים עם ליקויי למידה לשפר את יכולות הלמידה שלהם ולהתכונן ללימודים אקדמאיים. המכינה מספקת התנסויות מתאימות וכן תמיכה רגשית, ברמה האישית והקבוצתית.

לפרטים נוספים לחץ כאן או התקשר לטל'  6901217 - 03 .

הייתי שמחה לקבל קצת פרטים אודות מכינת ניצני מהו"ת, האם קיימת תכנית מיוחדת לסטודנטים לקויי הלמידה? האם אבחון שנעשה בתיכון תקף או שאתם דורשים אבחון חדש?
מטרתה של המכינה להכין את האדם להיות לומד יעיל - "מינימום השקעה במקסימום הצלחה". בכדי לעשות "מינימום השקעה" צריך ללמוד בדרכים נכונות, להיות פנויים רגשית, להיות קשובים ולהבין מהם הקשיים והחזקים שלך ואיך כדאי לך, באופן אישי, ללמוד. בכדי לבחור את כיוון הלמידה הנכון ולא איזושהי פנטזיה צריך לעבור תהליך מעמיק. היופי בתהליך הזה שהוא מאד אינטנסיבי, מרוכז במקום מאד בטוח ובייתי, עם חברים ללימודים שמבינים היטב את הבעיה וכל אחד מבין את השני.
מחקרים שערכנו לגבי המכינות הקודמות מורים על הישגים יוצאים מן הכלל.
לגבי שאלתך בנוגע לאבחון: במכינה מקבלים כמעט כל אבחון, למעט מקרים יוצאי דופן של אבחונים שאינם טובים מבחינה מקצועית. מבחינת תוקף האבחון – בדרך-כלל מקבלים אבחונים שנעשו במהלך 5 השנים האחרונות לפני ההרשמה למכינה.
בכל מקרה, כדאי לברר במוסד האקדמי אליו רוצים להירשם איזה אבחון נדרש שכן ישנם מוסדות שאינם מקבלים כל אבחון.